Institutchef: Der stilles krav til lærerstuderendes relationskompetencer

DEBAT: De studerendes relationskompetencer styrkes på læreruddannelsen, skriver Tue Hækkerup, institutchef på Metropol. "Vi ved godt, at det er afgørende for fremtidens lærere," tilføjer han. 

Af Tue Hækkerup
Institutchef, Institut for Skole og Læring på Metropol

Ph.d. Louise Klinge har forsket i lærernes relationskompetencer og skyder forleden med skarpt på den danske folkeskole i en artikel i Politiken. Hun hævder, at folkeskolen i dag er ”håbløst gammeldags, og at beslutningstagere har for stort fokus på fagligt indhold og læringsmål.”

Læreruddannelsen anno 2017
Personligt er jeg glad for en levende debat om vores alle sammens skole. Det er netop sådan, den gennem 200 år er udviklet. I takt med tiden og i takt med samfundet. I sig selv et adelsmærke og en direkte konsekvens af et højt demokratisk udviklingsniveau.

Men når Louise Klinge på baggrund af sine undersøgelser siger, at lærernes evner i forbindelse med at skabe gode relationer til eleverne er "overladt til tilfældighederne, sådan som folkeskolen og læreruddannelsen er skruet sammen i dag," må jeg til gengæld sige, at vi er godt i gang med at styrke de studerendes relationskompetencer her på læreruddannelsen - vi ved godt, at det er afgørende for fremtidens lærere.

Vi har på læreruddannelsen for længst forladt ideen om, at læreren blot skal remse et fastlagt pensum op. Vi uddanner ikke lærere til at afkoble børn fra verden, som det hedder i debatartiklens overskrift.

Den del af Louise Klinges forskning, der viser, at lærernes undervisning er abstrakt og verdensfjern, er heldigvis langt fra det, vi uddanner vores lærerstuderende til i dag. Vi ruster dem til den virkelighed, de vil møde, hvor for eksempel forældregrupper ikke ønsker inklusionsbørn i klassen.

Det går den rigtige vej
Så jeg mener, vi går den rigtige vej på læreruddannelsen inden for de rammer, der nu engang er.

Den vej, hvor vi også stiller højere krav til de studerende, som Louise Klinge efterlyser: De seneste par år er der på uddannelsen dels 1) indført skærpede krav om aktiv deltagelse 2) praktikken er styrket med et særligt fokus på netop relationskompetence - nu et område der eksamineres i tre gange i løbet af uddannelsen, hvor den studerende skal vise evnen til en god lærer-elev-relation.

Så når Louise Klinges undersøgelser viser, at lærernes relationskompetencer er alfa og omega for elevernes læring, uanset om det handler om regning, stavning eller Første Verdenskrig, så kan jeg love Louise Klinge, at lærernes relationsevner ikke er overladt til tilfældighederne.

Samtidig med de skærpede krav til de lærerstuderende i løbet af uddannelsen har vi indgået forskningssamarbejder med universiteterne. Derfor kan vi frembringe ny viden, oversætte andres og trække det direkte ind i undervisningslokalerne.

Både i skolerne og på læreruddannelserne - således også Louise Klinges forskning, der er sket i samarbejde med sektoren, og som vi er glade for, at hun lavede, mens hun var underviser på Metropol.

Vi gør alt for at ruste de nyuddannede til at bidrage både fagligt og menneskeligt til at skabe et læringsfællesskab, hvor alle børn lærer og trives. Sådan arbejder vi hver dag på at sikre fremtidens lærere de alsidige kompetencer, der gør dem i stand til på bedste vis at tage hånd om vores børn i folkeskolen.

Forrige artikel Produktionsskoleformand: Tro på dig selv – du får brug for det Produktionsskoleformand: Tro på dig selv – du får brug for det Næste artikel Foreninger: Gør op med pædagogernes ulogiske taxametersystem Foreninger: Gør op med pædagogernes ulogiske taxametersystem