S: Studietid skal forkortes gennem positive incitamenter

SU-DEBAT: SU-reformen handler ikke om nedskæringer. Det handler om at få de unge hurtigere gennem deres uddannelse, og her skal alle muligheder undersøges, mener Socialdemokraterne.

Af Troels Ravn
Børne- og undervisningsordfører (S)
og
Mette Reissmann
Uddannelsesordfører (S)

9 ud af 10 af de danske kandidatstuderende bruger knap to ekstra år på at afslutte deres studier. Der er et milliardpotentiale i, at vores studerende hurtigere står med deres eksamensbevis i hånden. Et milliardpotentiale, vi i en krisetid kan bruge til at styrke vores fællesskab.

Hvad laver de studerende i al den overtid? Sidder i rundkreds, mens de hashrygende og guitarspillende diskuterer diskurser, dialektik og dysfunktionelle systemer?

Tja, fordomme og bud på, hvem der skal betale, findes til overmål. Årsagerne skal nok snarere findes i frygten for den høje dimittendledighed, studiejob, frafald, studieskift, besværlighed med meritter og godkendelse af udlandsophold, nedprioriteret vejledning og svage studiemiljøer.

Positive incitamenter
Heldigvis kan vi gøre noget ved årsagerne til den forlængede studietid. Derfor har regeringen sat sig i spidsen for at bringe de unge mere gnidningsfrit og lettere gennem studierne. Gennem positive incitamenter og ved at feje barrierer af vejen.

I den aktuelle debat har spørgsmålet om SU været altdominerende. Hvor skal der klippes? Hvem mister hvor meget? Socialdemokraterne er optaget af at se fordomsfrit på alle redskaber, der kan bringe de unge lettere gennem studierne. At dreje på tandhjul i SU-maskinrummet er derfor blot én mulighed blandt mange. Få køer er hellige. Men de redskaber, vi tager i brug, skal virke.

Det handler ikke om golde nedskæringer, som nogle frygter. Vi skal fordomsfrit se på, hvordan uddannelserne kan blive mere fleksible - ved for eksempel flere semestre eller sommerskoler. Kan optagelsessamtaler, vejledning, mentor-ordninger og bedre undervisning styrke de studerendes vedholdenhed? Hvordan kommer vi SU-rytteri til livs? Og hvordan bruges tandhjulene i SU-maskinrummet mest hensigtsmæssigt i alle disse sammenhænge?

Gratis uddannelse er et privilegium
Løser vi denne udfordring, styrker vi en af de flotteste rettigheder, velfærdssamfundet giver os - nemlig gratis uddannelse fra 0. klasse til forskeruddannelse. Vores fællesskab har gennem generationer nidkært vogtet om et gratisprincip for uddannelse og givet alle ret til at afprøve og kæmpe for deres drømme og ambitioner.

Vores SU-system styrker unges muligheder i livet, hjælper til at realisere deres drømme og gå andre veje, end dem de kender fra familien eller omgangskredsen. Det skal ikke være tegnebogen, der er afgørende for, hvem der skal have en uddannelse, men gratis uddannelse er et privilegium. Det forpligter. De unge bør til gengæld forpligte sig på at yde deres bedste. Derfor må alle studerende, der er i stand til det, færdiggøre deres uddannelse så tæt på normeret tid som overhovedet muligt. Ret til uddannelse og pligt - eller måske mere retvisende - ansvar over for fællesskabet hænger uløseligt sammen.

Frafald og forlænget studietid er dybt fordyrende - men det kan og skal vi gøre noget ved. Gratis og lige adgang til uddannelser er derimod en rettighed, der skal værnes om. Derfor ser vi frem til, sammen med alle gode kræfter at få omsat alle kreative ideer til handling, så vi kan klippe dyrebare måneder af den forlængede studietid og sat en prop i frafaldet. Det hele til gavn for både den enkelte og samfundet.

Forrige artikel Erhvervsakademierne skal bygge bro til erhvervslivet Næste artikel FA: Brug SU-reformen til at skabe bedre anerkendelse og fleksible uddannelser FA: Brug SU-reformen til at skabe bedre anerkendelse og fleksible uddannelser