Ro – nej tak!

DEBAT: Frafaldet på ungdomsuddannelserne er alarmerende højt. Derfor er det helt uforståeligt, når Carls Holst mener, at politikerne bør lade uddannelsessektoren være i fred. Det mener Per Christensen, forbundssekretær i 3F.

Af Per Christensen
forbundssekretær i 3F

En image-kampagne og politisk ro omkring erhvervsuddannelserne ønsker formanden for regionsrådet i Syddanmark, Carl Holst (V), sig fredag den 31. maj. Det er en noget verdensfjern vurdering.

Vi har massive problemer på erhvervsuddannelserne med alt for stort frafald og for mange unge, der må starte forfra på grundforløbene. I 3F mener vi, at det rigtige svar er at sørge for, at de unge, der begynder på en erhvervsuddannelse, er fagligt rustede til at gennemføre den. Derfor bakker vi klart op om forslaget fra Dansk Arbejdsgiverforening og LO om at tydeliggøre adgangsforudsætningerne.

Det er også nødvendigt, at de unge ved, hvad de går ind til, når de vælger en erhvervsuddannelse. Derfor DA/LO-forslaget om et erhvervsintroducerende skoleår, som man kan kalde en erhvervslinje. Det skal være et nyt tilbud til de uddannelsesparate unge, der blot har svært ved at vælge den "rigtige" erhvervsuddannelse. Dette første skridt i en erhvervsuddannelse skal selvfølgelig være et tilbud til unge fra både 9. og 10. klasse, ikke en erstatning for 10. klasse.

Carls Holts ønske er uforståeligt
Derfor er det uden for skiven, når Carl Holst opfordrer til, at man skal bevare 10. klasse. For arbejdsmarkedets parter har ikke foreslået den sløjfet. Erhvervslinjen erstatter ikke 10. klasse. Den ligger som ungdomsuddannelse i forlængelse af 9. eller 10. klasse som det første skridt imod en erhvervsuddannelse.

Carl Holsts ønske, om at politikerne skal lade uddannelsessektoren i fred, er helt uforståeligt. De unges søgemønster og det store frafald på ungdomsuddannelserne har de seneste ti år udviklet sig så alarmerende, at det er både nødvendigt og på høje tid, at politikerne handler. Alt andet ville være uansvarligt.

Forrige artikel Tilpas HG-uddannelsen elevernes behov Næste artikel Lad os dog tale om læring – ikke om lektier