Privat danskundervisning: Konkurrence skaber innovation

DEBAT: Direktør i AS3, der udbyder privat danskundervisning, afviser Uddannelsesforbundets kritik af, at udlicitering til private aktører skaber dårligere vilkår for de ansatte lærere samt skader integrationen.

Af Allan Gross-Nielsen
Adm. direktør, AS3

”Priskrig skader integration”, lyder det fra Børge Pedersen, der er næstformand i Uddannelsesforbundet, i et debatindlæg som en kommentar til mine udtalelser i en artikel på Altinget. Artiklen handlede om konkurrencen på sprogundervisningen, og min pointe var, at konkurrencen på danskuddannelsesområdet ikke går ud over kvaliteten.

Fakta viser, udtalte jeg, at undervisningen gennemføres på mindst samme niveau, både hvad angår kvalitet og gennemførelsesprocenter. Børge Pedersen er ikke enig, skriver han i debatindlægget, hvor han fastholder, at de lavere priser går ud over kvaliteten.

Stor tilfredshed
Jeg må understrege, at vi ikke kan genkende det billede hos A2B, og det kan vores kunder i kommunerne heller ikke. Vi oplever på jobcentrene en stor tilfredshed med de resultater, A2B opnår på sprogcentrene, både hvad angår vores beståelsesprocenter og gennemløbstider, og hvad angår vores evne til at ruste kandidaterne til at blive aktive medborgere i Danmark ved at lære dem om dansk kultur og arbejdspladskultur.

Og vi oplever ikke mindst en stor tilfredshed med det høje antal kandidater, vi får i job eller uddannelse efter bestået danskuddannelse.

Hos A2B er målet med danskuddannelsen nemlig netop, at kandidaterne skal kunne gå direkte fra danskuddannelsen til job eller uddannelse. Vi har derfor en meget arbejdsmarkedsrettet tilgang, hvor vi lærer kandidaterne dansk, men samtidig opkvalificerer dem fagligt og personligt, så de kan blive selvforsørgende. 

Monopol udfordres
Den arbejdsmarkedsrettede tilgang er årsagen til, at vi i A2B har en overenskomst med HK for vores konsulenter. Når Børge Pedersen i sit indlæg finder anledning til at pointere, at ”alle udbydere skal anerkende den danske model og selvfølgelig give deres ansatte ordentlige overenskomstmæssige forhold”, kan det således tolkes som en reaktion på, at vi i A2B har valgt en anden overenskomst end Uddannelsesforbundets.

Jeg kan på sin vis godt forstå, at Uddannelsesforbundet derfor kan føle, at vi udfordrer forbundet på dets mangeårige monopol. Men hos A2B ser vi nye veje og nye muligheder, og da vi på vores danskuddannelse har en arbejdsmarkedsrettet tilgang, hvor vi ønsker at arbejde som jobcenterets forlængede arm for at gøre vores kandidater selvforsørgende i Danmark, er det naturligt, at vores konsulenter har en overenskomst, der svarer til jobcenterets ansattes.     

Gode arbejdsvilkår
Lad mig derfor en gang for alle understrege, at A2B er en stor tilhænger af den danske model, og at vi netop ad den vej har forhandlet os frem til en god overenskomst for vores konsulenter i HK, som vi har haft et meget fint samarbejde med gennem de 25 år, AS3 – som A2B er en del af – har eksisteret. Og som en tilføjelse kan jeg nævne, at A2B går endnu længere for at sikre gode arbejdsvilkår.

Vi er således arbejdsmiljøcertiferet og har den grønne smiley med krone på, og vi er tilknyttet FN's Global Compact, som betyder, at vi blandt andet sikrer os, at alle vores samarbejdspartnere er organiserede og har ordentlige løn- og arbejdsvilkår, inden vi indleder et samarbejde. Det er vigtigt for os, og det er vi stolte af.

Konkurrence skaber innovation
Som privat udbyder af danskuddannelsen opererer vi på et marked, som politikerne har ønsket skal være i konkurrence for at skabe innovation – og måske gøre alle udbydere lidt skarpere. Jeg er glad for at kunne konstatere, at Børge Pedersen i sit debatindlæg skriver, at han og Uddannelsesforbundet ”anerkender og accepterer private udbydere af danskuddannelse og den dertilhørende konkurrence”.

At han og forbundet ikke anerkender og accepterer, at de private udbydere har en kvalitet, som fuldt ud er på niveau med alle andre på området, er beklageligt. For tallene beviser det.  

Forrige artikel VUC: Besparelser på uddannelse rammer VUC-sektoren VUC: Besparelser på uddannelse rammer VUC-sektoren Næste artikel Kritik af folkeskolens erhvervsvejledning Kritik af folkeskolens erhvervsvejledning