Leder for 10. klasse: Det vil skabe et A- og B-hold, hvis vi belønner unge for at droppe 10. klasse

Flere og flere unge tager 10. klasse på efterskole, selvom de er uddannelsesparate. Men det vil være forkert at give unge et økonomisk incitament til at droppe 10. klasse, som Carsten Hogrefe foreslår, skriver Gunver Moll Biering.

Af Gunver Moll Biering
Områdeleder for 10. klasse, Københavns Kommune

I et debatindlæg i Altinget 17. januar foreslår Carsten Hogrefe fra Handelsgymnasiet Vestfyn, at unge skal belønnes økonomisk for at droppe 10. klasse. Baggrunden er en ny rapport fra Dansk Erhverv, der viser, at flere og flere unge vælger deres tiende skoleår på en efterskole.  

Tesen fra Dansk Erhverv og Carsten Hogrefe er, at det kan gå ud over optaget på erhvervsskolerne, da det i langt højere grad er elever fra folkeskolen, der vælger en erhvervsuddannelse.  

Selvom jeg ikke er enig i Carsten Hogrefes forslag, er jeg glad for, at han og Dansk Erhverv vælger at sætte fokus på 10. klasse. Debatten om 10 klasse har været status quo i snart tyve år. Det er kærkomment og tiltrængt at tage et nyt blik på, hvad 10. klasse skal anno 2023. 

Formålet er ikke kun faglighed

Først bliver jeg nødt til at kommentere på Hogrefes pointe om, at alt for mange unge tager et 10. skoleår uden en faglig begrundelse.  Jeg mener for det første ikke, at et tiende skoleår skal reduceres til en uddannelsesparathedsvurdering, og dernæst mener jeg, at vi skal vise forældre og elever den tillid, at tal og statistikker ikke skal være afgørende for, hvorvidt en 15-årig er parat til at kaste sig ud i det store næste kapitel af sit liv.

En undersøgelse fra EVA om elevers syn på 10. klasse viser, at 63 procent af elever i 10. klasse er blevet mere afklarede med, hvad de skal bagefter, mens 85 procent af eleverne mener, at 10. klasse har ført til, at de er blevet mere modne.  

Vores erfaring med de hundredvis af unge, der hvert år går i 10. klasse i København, viser det samme. De bliver afklarede omkring deres fremtidsvalg og bliver socialt og personligt klar til at starte på en ungdomsuddannelse.  

Tager vi de samfundsøkonomiske briller på, leder det til en gruppe af unge, der i højere grad ikke bare vælger en ungdomsuddannelse, men vælger den rigtige. Se her kan vi tale om at mindske frafaldet på ungdomsuddannelserne, Tesfaye.   

Tilvalget at 10. klasse på efterskoler, mener jeg, viser to ting: At efterskolerne gør det rigtig godt, og at flere unge har brug for et pusterum. Som leder af 10. klasse i København kan jeg også kun bekræfte, at elevgruppen i de ordinære 10. klasser med årene har ændret sig.  

Unge, der starter på en efterskole, er i langt højere grad vurderet uddannelsesparate, end unge, der går i de kommunale 10. klassestilbud, og kommer fra mere ressourcestærke familier. Det er mærkbart og måske også bekymringsværdigt.

Økonomisk belønning skaber et A- og B-hold 

Men jeg mener for alvor, at vi begynder at tale om et A- og et B-hold, hvis nogle unge skal belønnes økonomisk for at styrte igennem uddannelsessystemet, som Carsten Hogrefe foreslår. Skal erhvervsuddannelserne tages seriøst, er det en falliterklæring at satse på et økonomisk quick-fix, ligesom det så vidt jeg ved heller aldrig har fået nogen til at stoppe med at ryge at lokke med et kørekort.  

Det er vigtigt for mig at understrege, at de forskellige 10. klasser dem på efterskolerne, dem på erhvervsuddannelserne og de ordinære 10. klasser som jeg repræsenterer, ikke er i konkurrence, men skal supplere hinanden.  

Spørger du en hvilken som helst efterskoleelev, vil de færreste svare, at et alternativ til deres ophold ville være et år i en ordinær 10. klasse - eller for den sags skyld at tage direkte videre på en erhvervsuddannelse. For manges vedkommende er valget om et år på efterskole truffet allerede i 7. klasse.    

I de forskellige 10. klasser har vi det fælles mål at få så mange forskellige unge som muligt i gang med den rigtige ungdomsuddannelse, uanset hvilken af vores skoler man har valgt.  Tilsammen er vi vigtige byggesten på den bro, der gør, at det bliver nemmere at passere forhindringerne for en ungdomsuddannelse. Vi vil gerne have endnu flere til at krydse den bro. 

Derfor byder vi også i København Dansk Erhvervs opfordring om at kigge systematisk på 10. klasse velkommen. 45.000 danske unge under 25 år står uden job og uddannelse, og det gør 10. klasse mere relevant end nogensinde.

Hvordan kan vi i samlet flok være med til at bygge et fundament for flest mulige unge med de udfordringer og muligheder, de har i dag, og hvordan kan fremtidens 10. klasse være med til at løfte den samfundsopgave? Vi er klar til at trække i arbejdstøjet.  {{toplink}}

Forrige artikel Se listen: To fagforbund er i top 10, men DI er den mest synlige organisation i danske medier Se listen: To fagforbund er i top 10, men DI er den mest synlige organisation i danske medier Næste artikel Dataetisk Ungeråd: Indfør nu en tech-uge, så alle elever får en digital dannelse Dataetisk Ungeråd: Indfør nu en tech-uge, så alle elever får en digital dannelse