Lærerforening: Ministeriet bør indføre klare retningslinjer for corona

Børne- og Undervisningsministeriet bør erstatte anbefalinger med konkrete retningslinjer, så det ikke er den enkelte skole, der skal afgøre niveauet for elevernes og lærernes sikkerhed, skriver Monica Lendal Jørgensen.

Lærerne står i forreste skudlinje, når coronasmitten breder sig blandt de yngste elever i skolen, og risikoen for at blive smittet, uanset om man er vaccineret eller ej, er højere for læreren end for gennemsnitsdanskeren.

Knap 11 procent af lærerne i grundskolen har været smittet, mens det gælder for godt syv procent af befolkningen som helhed.

Det kalder på handling nu. Det kalder på klare udmeldinger fra myndighederne, og undervisningsministeriet bør erstatte anbefalinger med konkrete retningslinjer, så det ikke er den enkelte skole, der skal afgøre niveauet for elevernes og lærernes sikkerhed.

Der bør være to fokusområder for indsatserne

For det første må der gøres alt for at undgå en total nedlukning af skolerne, som vi oplevede det sidste vinter. Det er ødelæggende for elevernes indlæring og trivsel, når de i længere tid bliver henvist til fjernundervisning, og det sætter lærernes faglighed under pres, når de gang på gang må omlægge deres undervisning.

Helt konkret er det bedre, hvis skolerne får mulighed for at sende klasser eller afdelinger hjem i en kort periode for at bryde smittekæderne, end hvis smitten får lov at sprede sig med længere nedlukninger til følge.

For det andet må lærernes sikkerhed prioriteres igen. Det skal være muligt at gå på arbejde uden unødig frygt for smitte.

Der skal være adgang til værnemidler og test, og myndigheder og ministerium bør grundigt overveje, om nogle af de øvrige retningslinjer, som virkede sidste år, bør genindføres nu, for at undgå at smitten spreder sig både blandt elever og lærere.

Uanset om lærerne bliver meget syge eller ej, så skal de skærmes mod smitten, og skolerne skal ikke blive ved med at være arnested for den samlede sygdomsudvikling.

Anbefalinger erstattes med klare retningslinjer

Det er ikke tilstrækkeligt, at ministeriet kommer med anbefalinger, som skolerne kan vælge, om de vil følge eller ej. Det giver anledning til diskussioner og konflikter mellem de lærere, som er meget bekymrede, og de, der næsten ikke er det.

Det skaber usikkerhed, og det er der overhovedet ikke brug for i en situation, hvor lærerne i forvejen er pressede.

På de frie skoler er det den enkelte skole, der skal forholde sig til anbefalingerne fra undervisningsministeriet. Det giver i sagens natur mulighed for meget forskellig fortolkning, og det er ikke i orden, når lærernes helbred står på spil.

Det forhold, at corona i efteråret ikke længere var kategoriseret som en samfundskritisk sygdom, og at vi vendte tilbage til en næsten normal skolehverdag, betyder nu, at der hos en del lærere og ledere er en forståelig modvilje mod igen at indføre initiativer som afstandskrav og aflysning af sociale arrangementer.

Men hvis det er det, som skal til for at undgå de voldsomme smitteudbrud og den totale nedlukning, så må vi leve med det – især, hvis vi kan undgå splid og diskussioner på lærerværelserne. Og det kan vi bedst, hvis anbefalinger erstattes med klare retningslinjer.

Forrige artikel Forsker: Evaluering af pædagoguddannelse vidner om intellektuel dovenskab Forsker: Evaluering af pædagoguddannelse vidner om intellektuel dovenskab Næste artikel Erhvervsskoler: Eux kan bidrage med flere faglærte Erhvervsskoler: Eux kan bidrage med flere faglærte