Lad os genskabe tilliden og tage arbejdshandskerne på

DEBAT: Skal vi løse folkeskolens store udfordringer og sikre en fælles folkeskole i fremtiden, skal tilliden genskabes og blokpolitikken lægges på hylden, mener skoleleder Lars Nyborg.

Af Lars Nyborg,
skoleleder på Langebjergskolen i Humlebæk

I skrivende stund sidder partierne med socialdemokraterne for bordenden og forhandler regeringsgrundlag. Selvom valgkampen og den seneste tids politiske debat har haft stort fokus på den økonomiske politik, er der ingen tvivl om, at uddannelsespolitiken bliver et centralt område i det nye regeringsgrundlag. Og det byder jeg velkommen.

Ser vi tilbage på se seneste mange års politik på folkeskoleområdet, er der i høj grad brug for nytænkning. De mange lovændringer, justeringer og centrale reguleringer af folkeskolen, som har fundet sted, har nemlig i ringe grad været styret af faktuel viden om og forskning i, hvad der virker. De har desværre i langt højere grad været ideologisk/politisk motiveret, og de har ofte været begrundet i en meget negativ fremstilling af situationen i den danske folkeskole.

Det er en af årsagerne til, at tilliden til og opbakningen bag folkeskolen er dalende i en grad, der får ugebrevet Mandag Morgen til at erklære, at den fælles folkeskole er død om 10 år.

Genskab tilliden til folkeskolen
Så hvad kan vi ønske af det kommende folketing og den nye regering?
Hvis vi skal undgå, at forudsigelsen om den fælles folkeskoles død bliver til virkelighed, er det centralt at genskabe tilliden til folkeskolen.

I de seneste år er kontrol og krav om rapporteringer steget markant. Der er derfor behov for at kigge på, hvordan vi kan afbureaukratisere og fjerne en lang række af disse centrale reguleringer og dermed frigive tid til den centrale del af skolens opgave, nemlig at sikre en solid grunduddannelse af eleverne både fagligt og menneskeligt.

Men også rent kommunikativt er der behov for politisk at italesætte alle de fremragende ting, der sker og udvikles i den danske folkeskole, og ikke, som tilfældet ofte har været, at give folkeskolen skyld for næsten hvad som helst, og næsten udelukkende tale om de problemer og udfordringer, som der selvfølgelig også er.

Skab et nationalt partnerskab om folkeskolen
Skal vi løse de store uddannelsesmæssige udfordringer og sikre uddannelse til alle og et generelt højere uddannelsesniveau, er det nødvendigt at lægge blokpolitikken på hylden og sikre brede, stabile og langvarige politiske forlig.

Måske skal man gå skridtet endnu videre og etablere et egentligt nationalt partnerskab om folkeskolen, der involverer alle interessenter - KL, DLF, Skolelederforeningen, Skole og Forældre, repræsentanter for ungdomsuddannelserne, professionshøjskolerne og fra det private erhvervsliv m.fl. 

Situationen med de knap 20 % unge, der ikke får en uddannelse, er simpelthen for alvorlig til ikke at gøre noget, og de seneste mange års initiativer har ikke haft den ønskede effekt.

Vi ser frem til, regeringsgrundlaget er på plads. Skolelederne er i hvert fald klar til at tage arbejdshandskerne på og gå i gang med den store opgave det er at genskabe/bibeholde verdens bedste folkeskole.

Forrige artikel Sæt erhvervsakademierne fri – men til hvilken frihed? Næste artikel Ikke fusioner for fusionernes skyld