Kristendemokraterne: Der er brug for en frihedsreform af folkeskolen

DEBAT: Folkeskolerne er alt for stramt styret fra politisk hold og mangler frihed til selv at bestemme, hvordan undervisningen skal foregå, skriver Kristendemokraternes landsformand, Isabella Arendt.

Af Isabella Arendt (KD)
Landsformand, Kristendemokraterne

I denne uge starter mange børn og unge i skole igen. Nogle med forventningsfulde øjne til deres allerførste skoledag. Andre med lidt trætte teenageøjne til et skoleår, man kender. Tusinder af dygtige, passionerede lærere møder også ind til at møde børnene og give dem en god start på endnu et år.

Desværre er lærere og skoler generelt bundet på hænder og fødder og sat ned i en meget snæver kasse, som Christiansborg har fundet på.

Der er stramme regler for antallet af timer og utroligt lidt frihed til lærernes forberedelse og skolernes hverdag. Alt er styret og kontrolleret. Det mangler næsten kun, at regeringen også vil bestemme, hvad børnene skal have på madpakken, og hvor i lokalet læreren skal stå.

Som politikere skal vi ikke blande os i detaljerne, men alene holde fokus på de store linjer. Der skal sikres meget mere almen dannelse og fokus på vores kristne kulturarv, historie og værdier. At kende sit ophav skal give børnene en chance for også at finde sig selv. Dannelse trives dog også bedst, hvis skolerne får mere frihed.

Tillid og frihed hænger sammen
Vi har desperat brug for en revolutionerende frihedsreform af folkeskolen. Tiden er for længst forbi småændringer, nye planer eller forsøgsordninger. SF forsøger sig med folkefriskoler, som i få tilfælde får lidt mere frihed. Hvis ikke man for alvor gør noget ved de grundlæggende rammer, så sker der ikke nok.

Vi skal have selvstyrende folkeskoler i hele Danmark. Ligesom de selvejende gymnasier og fri- og privatskolerne. Folkeskolerne skal selv bestemme timetal og længden på skoledagen. De skal selv bestemme, hvor mange lærere der skal være i klassen, og hvor mange elever den enkelte lærer skal have. De skal selv bestemme dagens struktur, og de skal selv bestemme, hvordan de vil forberede og udføre undervisningen. Alt sammen noget, som skolerne ved meget mere om end ministeriet.

Jeg er vokset op med, at tillid og frihed hænger sammen. Hvert år til jul skal jeg pynte juletræ hos mine forældre. Min mor forsøgte i mange år at argumentere for, at hun havde tillid til min brors og mine evner for æstetisk juletræspynt. Alligevel ville hun bestemme, hvor kuglerne skulle sidde.

Hvis hun faktisk har tillid til min pyntning, så hænger det sammen med frihed til at pynte, som jeg vil.

Hvis vi faktisk mener, at vi har tillid til lærerne, så skal vi give dem størst mulig frihed samtidig. Ellers er tilliden hul. Tillid, der kun findes på 1. maj og grundlovsdagens taler, men ikke opleves i klasselokalet og på læreværelset til hverdag, er ganske enkelt politisk hykleri af værste skuffe.

Forrige artikel Socialrådgiver: Det går stik imod min faglighed, når jeg tager børnechecken fra udsatte familier Socialrådgiver: Det går stik imod min faglighed, når jeg tager børnechecken fra udsatte familier Næste artikel Aktører: Vi skal fortsat have fokus på praktik efter coronakrisen Aktører: Vi skal fortsat have fokus på praktik efter coronakrisen