Erhvervsskoler: Lige taxameter for lige uddannelser

Når politikerne inden længe mødes ved forhandlingsbordet, anbefaler vi et fagbaseret taxametersystem, hvor taksten følger det enkelte fag, uagtet om det gennemføres på hhx, htx eller stx, skriver Ole Heinager.

Med elevfordelingsaftalen fra juni 2021 er politikerne blevet enige om, at der er behov for at gennemføre justeringer af det nuværende taxameter- og tilskudssystem på ungdomsuddannelsesområdet.

Lytter vi til rygterne, tegner det ikke til at blive en omkalfatring af hele systemet, men nærmere et eftersyn af de gymnasiale takster.

Hvis rygterne holder, og det alene drejer sig om gymnasierne, så opfordrer Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne til, at politikerne har ligestilling af taxametrene og tilskudssystemet på det gymnasiale område øverst på dagsordenen, når de inden længe mødes ved forhandlingsbordet.

Vi anbefaler et fagtaxameter

Det giver simpelthen ikke mening for os, at en elev på hhx får 7.700 kroner mindre i årligt taxametertilskud end en elev på stx, hvis man ser på tallene fra 2020 i finansloven for 2021. Det må alt andet lige koste det samme at undervise i engelsk på hhx som på stx.

Der er forskel på fag, og nogle fag kræver andet udstyr end andre. Det skal der naturligvis tages højde for, så længe der er tale om samme takst til samme fag. Derfor anbefaler vi et fagbaseret taxametersystem, hvor taksten følger det enkelte fag, uagtet om det gennemføres på hhx, htx eller stx.

Der ydes i dag desuden et A-fags taxameter på stx. Det er et incitamentstaxameter for, at eleverne gennemfører specifikke fag på A-niveau. Tilsvarende taxameter gives ikke til htx på trods af, at de udbyder samme fag med en enkelt undtagelse. Det er uforståeligt for os.

Større andel i grundtilskud

Der findes ligeledes økonomiske uligheder i tilskuddet til handelsgymnasier og almene gymnasier, der ligger i udkantsområderne. Handelsgymnasierne modtager fast 226.000 kroner årligt i udkantstilskud, mens andre regler gør, at et alment gymnasium med under 430 elever kan få op til 2,7 millioner kroner om året.

De mindre handelsgymnasier har i årevis kæmpet for at få de samme midler til deres handelsstudenter, dog uden held til trods for mange velmenende politikere på Christiansborg.

En ligestilling af taksterne mener vi kan mindske konkurrencen mellem gymnasierne. Dette bør suppleres af, at grundtilskuddet, som er uafhængigt af elevantal, skal udgøre en større del af taksterne end i dag.

Det vil give mulighed for ensartet kvalitet og gøre institutionsdriften mere robust overfor udsving i aktiviteten, særligt i perioden med faldende elevtal mange steder frem mod 2030. Her er det vigtigt, at reglerne laves om, så grundtilskuddet også pl-reguleres.

Der er fortsat forskelle

Taxameterforhandlingerne skal derfor gøre op med de uforklarlige taxameterforskelle, som fortsat findes mellem de gymnasiale uddannelser. Med overenskomsten for 2013 fik de treårige gymnasiale uddannelser de samme regler for tildeling af arbejdstid.

Det førte nogle år efter til en harmonisering i taksterne med finansloven for 2017, men som man kan se i ovenstående er vi ikke i mål.

Uanset om politikerne vælger et mindre gennemsyn af de gymnasiale uddannelser eller en større takstreform af hele ungdomsuddannelsesområdet, så opfordrer DEG-L til, at vi får et bevillingssystem, der er enkelt og gennemskueligt.

Det kræver en reducering i antallet af takster og tilskud med større fokus på understøttelsen af kvalitet frem for kvantitet.

Forrige artikel Skoleelev: Politikernes stædighed gør mig til en dårligere elev Skoleelev: Politikernes stædighed gør mig til en dårligere elev Næste artikel Lars Qvistgaard om SU-reform: Tiden er til et politisk prestigeprojekt Lars Qvistgaard om SU-reform: Tiden er til et politisk prestigeprojekt