DI om genåbning: Prioriter små elever og de praktiske uddannelser først

DEBAT: Jo længere tid elever er væk fra de praktiske uddannelser, jo mere praktisk undervisning går de glip af og risikerer at falde fra uddannelsen. Derfor må erhvervsuddannelser og FGU prioriteres i genåbningen, skriver Lone Berthelsen.

Af Lone Berthelsen
Underdirektør, Dansk Industri

Snart skal regeringen tage de svære beslutninger om, hvilke dele af samfundet der skal genåbnes først. Her skal hensyn til sundhed, økonomi, særlige behov med mere også vægtes mod hinanden. 

På uddannelsesområdet bliver det også nødvendigt at træffe valg, når regeringen skal beslutte, hvilke uddannelser, der skal åbnes op først. Det er svært, for vi ønsker alle helt berettiget at vende tilbage til vores hverdag hurtigst muligt.

Men de praktiske uddannelser har en helt særlig udfordring og bør prioriteres.

Risiko for at falde fra uddannelsen
Lige som i foråret, da man skulle prioritere i den gradvise genåbning af samfundet, er det vigtigt, at der tages hensyn til uddannelse, hvor virtuel undervisning ikke er dækkende. Det er er især eleverne på de mere praktiske uddannelser, hvor det er svært at gennemføre meningsfuld undervisning via en skærm i længere tid.

Og mange af de elever, der har valgt en praktisk uddannelse, har netop gjort det, fordi de gerne vil lære gennem praksis. Og hvordan bliver man lige uddannet tagdækker, lastvognsmekaniker, smed eller murer virtuelt?

Jo længere tid eleverne er væk fra skolens værksteder, jo mere praktisk undervisning og træning går de glip af, og jo større risiko er der for, at de falder fra uddannelsen, når det praktiske element er væk.

Prioritér de praktiske uddannelser
Derfor er der et særligt behov for at prioritere de praktiske uddannelser, når genåbningen af samfundet og uddannelserne begynder. Det gælder især erhvervsuddannelserne inden for industrien, byggeriet og transportområdet, ligesom også FGU og den undervisning, der kræver laboratorieudstyr, skal prioriteres først.

Vi har brug for dygtige elever på erhvervsuddannelserne, og hver time tæller nu for at sikre, at de opnår de kompetencer, de har brug for som fremtidens faglærte, og at de ikke falder fra deres uddannelse.

Derfor appellerer vi til, at regeringen i denne svære tid prioriterer de yngste i folkeskolen og de uddannelser først, som ikke kan gennemføres fra distancen. Og selv hvis de kommer tilbage i en første genåbningsrunde, er spørgsmålet, om ikke deres grundforløb bør forlænges, så noget af det tabte kan indhentes.

Forrige artikel Gymnasier og universiteter: Der mangler en samlet politisk plan for teknologi-forståelse i hele uddannelsessystemet Gymnasier og universiteter: Der mangler en samlet politisk plan for teknologi-forståelse i hele uddannelsessystemet Næste artikel Børnerådet: Her er 5 råd til genåbning af skolerne Børnerådet: Her er 5 råd til genåbning af skolerne