Dansk Friskoleforening: Skoler har brug for at blive fejret

DEBAT: Folkeskoler og friskoler er ikke modsatrettede institutioner, og de kan lære meget af hinanden, mener Peter Bendix Pedersen. Som formand i Dansk Friskoleforening er han en af initiativtagerne til Åben Skole, der blev afholdt på landets grundskoler 5. november. 

Af Peter Bendix Pedersen
Formand for Dansk Friskoleforening

Der er aldrig blevet talt så meget om skole i Danmark som efter reformen. Alle har en mening om skolen, hvad dens opgaver er, om inklusionen virker, om der er ressourcer nok, om det er synd for lærerne, om der sker en flugt til friskolerne osv.

Der er med andre ord også rigtig mange myter om skolerne i Danmark. Men faktum er, at folkeskolerne er meget mere end kedelige rugbrødsmadder, trætte lærere og underfinansieret inklusion. Og friskolerne er meget mere end fællessang, fingermaling og hippieforældre. Og privatskolerne er meget mere end eliteskoler for de rigeste.

Skoler har brug for fejring
Det er baggrunden for, at vi for tre år siden tog initiativ til det landsdækkende åbent-hus-arrangement Åben Skole, som løber af stabelen den første torsdag i november hvert år. Vi har brug for at udrydde myterne og skolerne har brug for, at vi fejrer dem. Uanset skoleform.

En analyse viser, at vi bruger mere tid på at vælge kæledyr, ferier og bil, end vi gør på at vælge skole. Det er tankevækkende. Hvor godt kender vi så egentlig skolerne? Skolevalg er måske det vigtigste valg i et barneliv. Måske er det en vane bare at vælge den nærmeste skole. Måske tror man, at skolen er, som da man selv gik i skole.

Men det er skolen jo ikke. Den har udviklet sig, og vi skal turde byde folk og fæ indenfor og se, hvordan vi hver især laver skole. Skolerne må gerne være lidt fremme i skoen og dyrke den stolthed, der er forbundet med at lave skole i Danmark. Skolen er unægtelig den vigtigste dannelsesinstitution, vi har.

Jo mere bevidste skolevalg forældre træffer for deres børn, desto bedre. Vi kender det fra andre situationer: Når vi har valgt en Skoda efter grundig research af hele bilmarkedet, så vil vi forsvare dette valg, når talen falder på det til middagsselskabet. Det samme gør sig gældenden for skolevalg. Vi bliver simpelthen bedre ambassadører, jo mere vi involverer os i skolen.

Diversitet i danske grundskoler
Den danske grundskole udmærker sig ved en iøjnefaldende diversitet. Der er ikke to skoler, der er ens – ligesom der ikke er to lærere, forældre og elever, der er ens. Det er præcist dét, Åben Skole skal sætte en tyk streg under.

Vi tog initiativet – i øvrigt længe før man i folkeskolen begyndte at tale om "den åbne skole" - og vi har hele tiden rakt armen ud til folkeskolerne om at gå med i initiativet. Derfor er det utroligt glædeligt, at der var dobbelt så mange folkeskoler med i Åben Skole-dagen i år i forhold til sidste år.

Vi skal holde op med at se på folkeskolerne og friskolerne som modsatrettede institutioner. Vi kunne samarbejde meget mere, end vi gør. Vi kunne videndele meget mere, end vi gør. Vi er sat i verden for den samme opgave: at sikre den bedste undervisning til børnene.

Åbenhed i skolen
Tager man til Korea eller England vil man erfare, at den danske skolemodel med to parallelle skoleformer – en fri og en offentlig – er en helt særlig tradition. Åben Skole er en tydelig markering af den danske grundskole og den mangfoldighed, som præger den.

Åben Skole er den årlige fejring af grundskolen i Danmark. Det er mit håb, at denne dag bliver en national tradition. Jeg tror på, at åbenheden vil styrke skolerne og ikke mindst debatten om skolerne. Både på skolerne og udenfor skolerne. Myterne vokser ud af uvidenhed, og det er dét, vi skal dæmme op for.

Forrige artikel VUC-lederne: Vi er klar til at løfte nye opgaver VUC-lederne: Vi er klar til at løfte nye opgaver Næste artikel VUC: Sæt farten ned, Ellen Trane VUC: Sæt farten ned, Ellen Trane