Alternativet: Erstat kristendom med medborgerskab

DEBAT: Undervisning i etik, menneskerettigheder og forskellige verdenssyn bør erstatte undervisning i kristendom i folkeskolen, skriver folkeskoleordfører for Alternativet Carolina Maier.

Af Carolina Maier (ALT)
Folkeskoleordfører

Flere partier ønsker nu at tvinge folkeskolens elever til at blive undervist i kristendom, men det er en helt forkert vej at gå. Vi mener, at der i stedet skal indføres et obligatorisk medborgerskabsfag, som der undervises i fra 0. til 9. klasse.

Introduktion til demokratiske rettigheder
Medborgerskabsfaget skal sætte eleven i stand til at agere i en globaliseret verden. Det sker ved introduktion til grundlæggende demokratiske rettigheder, til grundloven, børnekonventionen og menneskerettighedskonventionen.

Samtidig undervises der i etik, kultur, religion, samfund og andre livs- og verdenssyn som eksempelvis ateisme og agnosticisme.

For os vil det være helt unaturligt at gøre kristendomskundskab obligatorisk. Selvfølgelig skal eleverne introduceres til kristendom, men de skal også introduceres til andre måder at anskue verden på – både religiøse, eksistentielle og kulturelle.

For Alternativet er det vigtigere, at eleverne lærer at forstå kulturer, menneskerettigheder og vores grundlov, end at de bliver undervist i en specifik religion. 

Det står centralt i Alternativets skolepolitik, at folkeskolen skal bygge på demokratiske værdier som empati, lighed, ligeværdighed, tolerance og respekt for andres holdninger, kultur, seksualitet og religion.

Menneskers forskellighed
På samme måde bør skolen fungere som et åbent vindue til den omkringliggende verden og udfordre generaliseringer, fordomme og stereotyper overalt. I den forbindelse har den enkelte lærer en afgørende opgave i at vise, hvordan mennesker er forskellige både i forhold til social baggrund, levevis, kultur og religion.

Vi ønsker ikke en tilbagevenden til den sorte skole, men ønsker at udvikle en folkeskole for det 21. århundrede, og her vil et fag som medborgerskab gøre en positiv forskel.

Forrige artikel VIA: Vi tager uddannelseseksport alvorligt VIA: Vi tager uddannelseseksport alvorligt Næste artikel VUC: EUD-reform kræver et løft i fællesskab VUC: EUD-reform kræver et løft i fællesskab