Alternativet: Erstat kristendom med medborgerskab

DEBAT: På andenpladsen over mest læste debatindlæg på Altinget: uddannelse i 2016 ligger Alternativets folkeskoleordfører Carolina Maier med opfordringen til at skifte kristendom ud med undervisning i etik, menneskerettigheder og forskellige verdenssyn i folkeskolen.

Af Carolina Maier (ALT)
Folkeskoleordfører

Flere partier ønsker nu at tvinge folkeskolens elever til at blive undervist i kristendom, men det er en helt forkert vej at gå. Vi mener, at der i stedet skal indføres et obligatorisk medborgerskabsfag, som der undervises i fra 0. til 9. klasse.

Introduktion til demokratiske rettigheder
Medborgerskabsfaget skal sætte eleven i stand til at agere i en globaliseret verden. Det sker ved introduktion til grundlæggende demokratiske rettigheder, til grundloven, børnekonventionen og menneskerettighedskonventionen.

Samtidig undervises der i etik, kultur, religion, samfund og andre livs- og verdenssyn som eksempelvis ateisme og agnosticisme.

For os vil det være helt unaturligt at gøre kristendomskundskab obligatorisk. Selvfølgelig skal eleverne introduceres til kristendom, men de skal også introduceres til andre måder at anskue verden på – både religiøse, eksistentielle og kulturelle.

For Alternativet er det vigtigere, at eleverne lærer at forstå kulturer, menneskerettigheder og vores grundlov, end at de bliver undervist i en specifik religion. 

Det står centralt i Alternativets skolepolitik, at folkeskolen skal bygge på demokratiske værdier som empati, lighed, ligeværdighed, tolerance og respekt for andres holdninger, kultur, seksualitet og religion.

Menneskers forskellighed
På samme måde bør skolen fungere som et åbent vindue til den omkringliggende verden og udfordre generaliseringer, fordomme og stereotyper overalt. I den forbindelse har den enkelte lærer en afgørende opgave i at vise, hvordan mennesker er forskellige både i forhold til social baggrund, levevis, kultur og religion.

Vi ønsker ikke en tilbagevenden til den sorte skole, men ønsker at udvikle en folkeskole for det 21. århundrede, og her vil et fag som medborgerskab gøre en positiv forskel.

Indlægget blev første gang bragt på Altinget 24. juni 2016.

Forrige artikel Folkeskoleforældre: Hvad har vi egentlig lært af Ontario? Folkeskoleforældre: Hvad har vi egentlig lært af Ontario? Næste artikel Anders Bondo: Vi skal stå sammen om at forsvare demokratiet Anders Bondo: Vi skal stå sammen om at forsvare demokratiet