DEA: Reformforslag fra LO og DA er for kortsigtet

DEBAT: Der er flere gode elementer i LO og DA's udspil til en reform af kvaliteten på de danske erhvervsuddannelser. Men det er tvivlsomt, om udspillet er mere end en kortsigtet løsning, mener tænketanken DEA.

Af Stina Vrang Elias
Adm. direktør, tænketanken DEA

Der er gode og innovative forslag i LO og DA's netop offentliggjorte udspil til en erhvervsskolereform.

Et erhvervsintroducerende 10. skoleår, som skal ligge på erhvervsskolerne og hjælpe til med at afklare de unges karrierevej, kan have god virkning på det store antal tvivlere, som begynder på den forkerte uddannelse og dermed bidrager til den voldsomme frafaldsstatistik på erhvervsuddannelserne.

Det er et forslag, politikerne bør se nøjere på forudsat, at det samtænkes med, men ikke går ud over de eksisterende tilbud på landets 10. klassecentre og efterskolerne.

Ja tak til adgangsbegrænsning
Også parternes forslag om at indføre adgangsbegrænsning er rigtigt set.

Adgangsbegrænsning kan hæve den faglige kvalitet og mindske omdømmet som uddannelsessystemets skraldespand, og det vil signalere større faglige ambitioner på både elevernes og erhvervsskolernes vegne.

LO og DA's konkrete forslag, om at en bestået afgangsprøve i dansk og matematik skal være adgangstegn, virker dog for snævert. Hvis det alene bliver boglige karakterer, der bliver adgangsgivende, risikerer man at udelukke den ordblinde unge, der kan blive en dygtig tømrer, samt f.eks. fagligt usikre, men stærkt motiverede elever.

I DEA foreslår vi i stedet en adgangsgivende samlet bedømmelse af de unges uddannelsesmuligheder: En bedømmelse, der foretages på baggrund af beståede relevante afgangsprøver, men også elevernes årskarakterer, så de bedømmes på et helt års arbejdsindsats samt en præcis og personlig uddannelsesparathedsvurdering, der tester elevernes motivation for valg af en given uddannelse.

LO og DA rammer også rigtigt med forslaget om, at kommunerne får tydeligere og mere effektive politiske, økonomiske og styringsmæssige incitamenter til at sikre, at flere elever i folkeskolen har bedre forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse.

Svagheder i udspil
Det er dog to afgørende svagheder i LO og DA's udspil. Dels peger de ikke på, hvor de økonomiske midler til deres reform af erhvervsuddannelserne skal komme fra, eller hvad det skal koste.

I forhold til de meget ambitiøse forslag, de kommer med, bliver det spændende at se, hvor regeringen vil hente pengene til f.eks. et nyt 10. klassestilbud.

Den anden svaghed ved udspillet er, at reformforslagene er tænkt isoleret til erhvervsskolesektoren og ikke går over grænsen til de øvrige ungdomsuddannelser. Det har ganske vist ikke været parternes mandat, men det står mere og mere klart, at erhvervsskolernes udfordringer også handler om den samlede prioritering af vores ungdomsuddannelser.

Set isoleret er LO og DA's forslag til løft af erhvervsskolerne desværre nok en kortsigtet løsning. En langtidssikret løsning kræver en mere grundig nytænkning af hele vores ungdomsuddannelsessystem.

Forrige artikel V: LO og DA’s erhvervsskoleudspil rammer plet V: LO og DA’s erhvervsskoleudspil rammer plet Næste artikel Tilpas HG-uddannelsen elevernes behov