Nationale test og udsatte elevgrupper

DEBAT: De nationale test standardiserer eleverne og omgivelserne for at kunne sammenligne resultaterne. Men det kan virke stik imod hensigten, mener forsker på Aalborg Universitet, Karen Egedal Andreasen.

Af Karen E. Andreasen
Forsker på Aalborg Universitet

Som del af et forskningsprojekt støttet af Forskningsrådene udforsker jeg evalueringspraksis i grundskolen. Jeg er optaget af, hvilken rolle evalueringer kan spille for udsatte grupper af elever, eller sagt på en anden måde, i processer for marginalisering, in- og eksklusion. At de spiller en væsentlig rolle i sådanne processer i skoletiden i samspillet med de jævnaldrende er tydeligt. Den udforskning der er lavet indenfor området viser, at de påvirker eleverne på måder, der kan få følger også på længere sigt i tiden efter grundskolen, og for nogle elevers vedkommende på negative måder.

Vi ved også, at den sociale baggrund, og dermed også det man kan betegne som negativ sociale arv, kan sætte sig igennem netop i evalueringerne i grundskolen. Om og hvordan sådanne processer forløber er imidlertid afhængigt af evalueringens design og anvendelsesmåder i den daglige undervisning. På den baggrund bliver det klart, at der i grundskoleforløbet må knytte sig mange overvejelser til netop dette.

Forskellige opgaver
Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling, som foretager vurderinger af folkeskolen, har som en af sine opgaver at forholde sig til "skolens evne til at bidrage til at bekæmpe elevers negative sociale arv og evne til at øge integrationen af elever med anden etnisk baggrund end dansk." Skolestyrelsen, der står for at gennemføre vurderingen af dette, har samtidig "ansvar for test og kvalitetsudvikling i folkeskolen, herunder arbejdet med de nationale test".

Kerneopgaver i forhold til Skolestyrelsens opgaver er således knyttet til kvalitetsvurdering og til formål som at øge integrationen af elever med anden etnisk baggrund end dansk samt bidrage til at bekæmpe negativ social arv. Dette er opgaver, der giver god mening, og som også bør fremtræde som væsentlige i en grundskole for alle. Imidlertid kan de måder, disse formål søges realiseret, problematiseres i tilknytning til den anden og særligt tunge opgave for styrelsen, nemlig at stå for test og udvikling af test i grundskolen.

I vurderingen af skolernes kvalitet er testningen tiltænkt en central rolle. Kvalitet knyttes direkte sammen hermed, idet der ved vedvarende dårlig kvalitet på en skole forstås, at det faglige niveau "over en periode ikke svarer til det, der kræves i folkeskolen bedømt ud fra en helhedsvurdering, herunder som det bl.a. kommer til udtryk i testresultater og prøveresultater." Spørgsmålet er, hvilken rolle disse test så kan spille i forhold til målsætninger som at bekæmpe negativ social arv og øge integrationen af elever med anden etnisk baggrund end dansk?

Modsat effekt
I de nationale test søger man at standardisere det, der vurderes og i den sammenhæng også de betingelser, som testen tages under. Hensigten er at gøre resultaterne sammenlignelige elever i mellem. Men stik modsat hensigten kan deres design netop stille elever meget ulige. Blot som et eksempel kan nævnes testsituationen, hvor elever har et begrænset tidsrum til deres rådighed. De observationer jeg har gjort i forbindelse med mit empiriske studie tyder på, at netop en sådan situation kan bidrage til en høj grad af stress, som i særlig grad vil kunne ramme de i forvejen udsatte elever på måder, som også vil kunne påvirke de resultater, de opnår i testningen. Ved ikke at give dem vilkår som er tilpassede deres behov, kan testningen eventuelt ligefrem i særlig grad markere dem som netop fagligt svage og samtidig bidrage med uhensigtsmæssig påvirkning af deres selvopfattelser.

Fra studier af social arv ved vi, at den sociale baggrund spiller en stor rolle i forhold til de ressourcer, man møder skolen med, herunder også den etniske baggrund. At afstemme evalueringer og test til deres formål kan være en krævende proces, men det må være afgørende, at man undgår, at de medvirker til (yderligere) marginalisering af bestemte grupper af elever via deres design og anvendelse. Taler man specifikt om de nationale test, kan virkningerne af dem problematiseres i relation til netop formål som at bekæmpe negativ social arv og øge integrationen af elever med anden etnisk baggrund end dansk. Sammen med mine kolleger i Center for Uddannelsesforskning ved Aalborg Universitet beskæftiger jeg mig med spørgsmål som disse, og vi er netop ved at udgive en bog, hvor vi diskuterer sådanne problematikker.

Forrige artikel Nej tak til fælles superministerium Næste artikel Højere boligskat skal finansiere uddannelse