SF's transportordfører: Det skal ikke være dyrere at tage den kollektive transport end bilen

Hvis vi ønsker, at flere skal tilvælge offentlig transport i deres dagligdag, så hjælper det på ingen måde at lade de i forvejen høje billetpriser stige endnu mere, skriver Sofie Lippert, der er transportordfører for SF.

Det er tid til at sætte klimaet øverst på den politiske dagsorden. Det gør sig naturligvis også gældende på transportområdet. I SF vil vi derfor styrke adgangen til det klimavenlige og kollektive valg, når danskerne skal vælge transportform.

Det handler om at begrænse de fossile udledninger og skabe mindre luftforurening. Her er en styrkelse af den offentlige transport og cyklismen afgørende for, at vi kan gøre en forskel for kloden samtidig med, at vi håndterer problemerne med trængsel på vejene.

Først og fremmest skal vi have bedre, hurtigere og mere rettidige tog og busser i hele landet. Derfor kæmper vi stadig for den såkaldte timemodel, som skal sikre sammenhæng på tværs af landet og rejsetider på blot én time i tog mellem hver af de store byer og hurtigere rejsetider på sidebanerne med gode og hurtige tilslutninger til hovedstrækningerne.

Det er en model, der desværre hænger i en tynd tråd, nu hvor der ikke længere er flertal for Togfonden. For at sikre at flere gør brug af den offentlige transport, skal priserne på billetterne også være fornuftige.

Det skal ikke være dyrere at tage den kollektive transport end at tage bilen – og alle samfundsgrupper skal have råd til at bevæge sig frit. Det er især aktuelt lige nu, hvor trafikselskaberne har varslet yderligere prisstigninger med ti procent på billetter.

Hvis vi ønsker, at flere skal tilvælge offentlig transport i deres dagligdag, så hjælper det på ingen måde at lade de i forvejen høje billetpriser stige endnu mere. Trafikselskabernes stigende omkostninger på grund af inflation skal ikke finansieres af brugerne, men derimod ved at indføre en skat på dem, der tjener penge på krisen og deres overnormale profitter.

Bedre togrejser på tværs af Europa
Vi skal gøre det til det nemme valg at rejse med tog. Det skal ikke udelukkende gælde i Danmark, men også på tværs af Europa. Det er noget af det, som ikke er lykkedes i den sidste regeringsperiode.

Vi skal udbygge det europæiske jernbanenet, så det bliver nemt at komme på ferie med tog frem for fly, som er det absolut værste for klimaet.

Vi ser allerede nu, at mange af afgangene med nattog gennem Europa er meget populære og ofte udsolgt, netop fordi folk ønsker den mulighed – hvorfor så ikke lave flere? I forlængelse heraf burde der være en samlet europæisk platform, hvorfra alle togbilletter gennem Europa var tilgængelige.

Det er dog ikke nok, at det kollektive valg er det attraktive valg – vi skal også sikre, at det i sandhed er et grønt valg. Derfor skal der turbo på elektrificeringen af toge og busser.

I sidste ende handler alle transportspørgsmål om politisk prioritering og omfordeling af udgifterne - ligesom alt andet i politik. Derfor må vi flytte pengene fra sort til grønt. For eksempel ved at indføre en afgift på flyrejser, der svarer til klimabelastningen – hvad SVM-regeringens forslag om en afgift på én milliard kroner slet ikke gør.

Yderligere burde der indføres roadpricing med de højeste takster i de største byer, i myldretiden og hvor der ellers er trængsel. Pengene skal i stedet blandt andet bruges på at gøre den kollektiv transport bedre med flere forbindelser, hyppigere afgange og gode skifteforhold.

Cyklismen skal gøres mere attraktiv
Der er også steder, hvor vi er nødt til at gøre rejserne i den kollektive transport billigere for eksempel for unge under uddannelse og for familierejser mellem landsdelene. Ikke nok med fordelene for den enkelte, så vil roadpricing også mindske den nuværende luft- og støjforurening og ikke mindst trængslen i og omkring de største byer.

Det er dog ikke udelukkende den kollektive transport, der skal gøres mere attraktiv. Det samme skal gøre sig gældende for cyklismen. Cyklen er uden tvivl det bedste for både klimaet og trængslen – og for sundheden. Derfor skal vi selvfølgelig også have bedre vilkår for cyklisme i hele landet.

{{toplink}}

Kort sagt: Danmark skal være verdens bedste cykelland. Det kræver dog et politisk fokus. Den gode cykeloplevelse kræver adgang til cykelstier og –ruter, der ikke er for tæt på større, larmende, osende køretøjer.

Det kræver parkeringsmuligheder også med ladestandere til elcyklen, og det kræver bedre mulighed for at kombinere cyklen med andre transportformer. For eksempel ved at give bedre mulighed for at tage cyklen med i tog, letbane og bus.

Det skal være attraktivt for alle at tage det grønne transportvalg, og det kræver politisk handling.

Forrige artikel Danske Rederier: I den grønne omstilling af skibsfarten må de rige lande til lommerne Danske Rederier: I den grønne omstilling af skibsfarten må de rige lande til lommerne Næste artikel ITD: Uden dialog kan en ny kørselsafgift for lastbiler blive en katastrofe ITD: Uden dialog kan en ny kørselsafgift for lastbiler blive en katastrofe