ITD: Uden dialog kan en ny kørselsafgift for lastbiler blive en katastrofe

Lige nu er der desværre risiko for, at implementeringen af kørselsafgifterne bliver en katastrofe, der både sender transportbranchens økonomi og grønne omstilling på afveje i Danmark. Derfor er det helt afgørende, at den nye regering indkalder branchen til råd, skriver John A. Skovrup.

Af John A. Skovrup
Vognmand og bestyrelsesformand for ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Den nye SVM-regering planlægger som bekendt at videreføre S-regeringens plan om en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.

Det kunne branchen med gru læse her i Altinget, hvor skatteminister Jeppe Bruus (S) i december slog fast, at regeringen vil komme med et lovforslag om kørselsafgifterne allerede i første halvdel af 2023.

Dermed ser det ud til, at den omdiskuterede kørselsafgift, som Venstre ellers gik til valg på at sløjfe, er havnet i bunken af kompromisser, der har gjort det muligt for S, V og M at danne fælles fodslag i den nye regeringskonstellation.

Det er også den forklaring som Kim Valentin, erhvervsskatteordfører for Venstre, gav i Børsen i starten af 2023. Dog tilføjede han, at Venstre stadig vil være kritisk over for afgiften.

Hvordan det skal forstås, ved vi endnu ikke. For SVM-regeringen har endnu ikke fremsendt det endelige lovforslag til Folketinget, som blev sendt i høring af S-regeringen før valget.

Sikkert er det dog, at kørselsafgiften, som S-regeringen fremlagde den, er en ekstremt omkostningstung og utidig erhvervsskat, som vil belaste et presset vejgodserhverv med en ny byrde i milliardklassen.

Samtidig får afgiften ikke flere el-lastbiler på vejene, da flere afgifter gør det endnu sværere for vognmændene at investere i de nye dyre el-lastbiler. Samtidig er den forventede CO2- reduktion fra vejgodserhvervet særdeles tvivlsom.

Den bunder nemlig i en forventning om, at vejafgiften vil føre til færre lastbiler på vejene, men det billede kan branchen ikke genkende. Og det kan Energistyrelsen heller ikke i deres Klimastatus 2022, hvor de forventer langt flere lastbiler.

Lovforslaget hænger ikke sammen
Beregningerne hænger med andre ord ikke sammen. Men det er desværre ikke det eneste problem med den kommende kørselsafgift. For det lovforslag, som den tidligere S-regering fremlagde, efterlader bunkevis af uafklarede spørgsmål.

Hvorfor i alverden skal det koste 275 millioner kroner årligt i al fremtid at administrere afgiften? Kan det virkelig passe, at vognmændenes og skatteborgernes penge skal gå til unødvendigt bureaukrati, der endda ikke virker efter hensigten?

Hvordan skal de forventede CO2-reduktioner reelt opnås med det foreliggende forslag? Har regeringen overhovedet hørt vognmændene, om de forventer at kunne nedbringe deres CO2-udledning, når afgiften kommer?

Og hvordan hænger det sammen, at regeringen klart og tydeligt melder ud i regeringsgrundlaget, at det nuværende afgiftsniveau skal fastholdes samtidig med, at man indfører en ny milliardafgift for vejgodstransporten?

Det synes vi regeringen må komme med nogle rigtig gode svar på. For afgiften rammer også hr. og fru Danmark, som kommer til at betale mere for deres varer, når vognmændene må sætte prisen på transport af varerne op.

Afgifterne kan blive en katastrofe
ITD kunne inden valget ikke få svar på de mange spørgsmål fra Skatteministeriet med den begrundelse, at ministeriet ikke ville mødes og besvare spørgsmål, mens lovforslaget var i høring.

Derfor er det helt afgørende, at den nye regering indkalder branchen, inden den går videre med lovforslaget om kørselsafgifterne.

{{toplink}}

For som det ligger nu, er der desværre risiko for, at implementeringen af kørselsafgifterne bliver en katastrofe, der både sender transportbranchens økonomi og grønne omstilling på afveje i Danmark.

Og selvom det ikke ser ud til, at vejafgiften kan fejes af bordet, så er der stadig mulighed for at justere forslaget.

Når alt kommer til alt, så kan vi også godt forstå, at politikere nogle gange må gå på kompromis. Men jeg og ITD’s medlemsvirksomheder sætter også vores lid til, at den nye SVM-regering ikke vil kopiere S-regeringens tilgang til vejgodserhvervet.

Brug for dialog
Regeringen er nødt til at gå i dialog med branchen og sikre, at forslaget ikke bliver en total katastrofe for erhvervet.

For eksempel er det jo sådan i dag, at det slet ikke kan lade sig gøre at lade en el-lastbil på de offentlige veje i Danmark, fordi der mangler kabler og net-tilslutning landet over.

Så skiftet til grønne alternativer for danske lastbiler er i dag slet ikke muligt. Det hænger ikke sammen med en ny afgift, der straffer lastbiler for at køre på diesel.

Men håbet er lysegrønt. I regeringsgrundlaget står der nemlig også, at det eneste, der kan retfærdiggøre en ny erhvervsafgift, er, hvis provenuet føres tilbage krone for krone til erhvervet. Den kilometerbaserede vejafgift vil indbringe staten op mod 4 milliarder kroner fra 2025-2030.

Derfor er det også vigtigt, at pengene tilbageføres til erhvervet, så vi faktisk kan foretage den grønne omstilling, der er behov for. Vi har samtidig behov for en sammenhængende plan, der kan sikre, at branchen understøttes og den rette grønne infrastruktur og forsyning etableres.

Det mindste, politikerne nu kan gøre, er at lytte til branchen. Når nu afgiften kommer, er det vigtigt, at vi får den bedst mulige implementering af den.

Hermed en bøn til både Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne i SVM-regeringen: Gå i dialog med transportbranchen om lovforslaget om vejafgifter for lastbiler. Vi er klar med konstruktive input fra den virkelige verden.

Forrige artikel Danske Havne: Udvidelser af havnene er nødvendige for klimakampen Danske Havne: Udvidelser af havnene er nødvendige for klimakampen Næste artikel Cowi: Politikerne er ikke gode nok til at forklare, hvorfor infrastrukturprojekter er nødvendige Cowi: Politikerne er ikke gode nok til at forklare, hvorfor infrastrukturprojekter er nødvendige