Alternativets transportordfører: Vi skylder stadig danskerne en grøn mobilitetsplan

I sidste regeringsperiode lovede regeringen i sit forståelsespapir en grøn mobilitetsplan. Den kom aldrig, og nu er det på tide, at vi leverer varen. Transportsektoren bliver kun bæredygtig, hvis vi viser vejen, skriver Christina Olumeko (ALT).

En grøn mobilitetsplan skal være transportpolitikkens nytårsforsæt. Transportsektoren har nemlig været forsømt i mange år, og vi står nu i en situation, hvor transportsektorens samlede CO2-udledninger stort set er på niveau med 1990.

Vi står i en klimakrise, men vi er ikke engang tæt på at føre den nødvendige politik. Dén grønne mobilitetsplan, som danskerne blev lovet i sidste valgperiode lykkedes ikke, men planen må og skal lykkes i denne. Derfor bør en grøn mobilitetsplan for Danmark stå øverst på dagsordenen.

Planen skal fastsætte mål og årstal for CO2-reduktioner i transportsektoren, så vi forpligter os til at levere grøn omstilling fremfor at tale om den. Så længe vi ikke har reduktionsmål forbliver den grønne omstilling et spørgsmål om at krydse fingre og drysse sporadiske tiltag hen over politiske aftaler.

En grøn mobilitetsplan bør særligt fokusere på vejtransporten. Vejtransporten er nemlig den største synder og udgør langt størstedelen af transportsektorens udledninger. Heraf er det særligt privatbilerne, der sviner.

Den danske personbilpark udgør i dag over 2,7 millioner køretøjer, og fremskrivninger for 2030 indikerer yderligere flere 600.000 biler end i dag. 

Samtidig viser Energistyrelsens fremskrivninger, at CO2-udledningen fra privatbilerne i 2030 stadig vil være på stort set samme niveau som i 1990. Det stigende salg af elbiler er altså ikke en redningskrans.

Flere veje er ikke løsningen
Vi kommer til at kæmpe med fossilbiler mange år fremover, hvis ikke vi gør det mere attraktivt at droppe bilen. Den stigende mængde biler giver allerede problemer i dag. Vi kæmper en omfattende kamp mod CO2-udledning, trængsel, støj og partikelforurening fra vores vejtransport.

Mange ser flere veje, som løsningen, men reelt vil mere asfalt skabe plads til endnu flere biler. Det vil blot flytte de nuværende problemer med trængsel og støj til andre steder end der, hvor de er i dag. Dérfor er vi nødt til at reducere antallet af biler.

Reduktionsmålene i en grøn mobilitetsplan skal nås ved mindre fokus på nye vejanlæg og mere fokus på ny vej-adfærd. Vi skal væk fra privatbiler og over til kollektiv transport, delebiler, samkørsel og cykler.

For den kollektive transport skal vi stoppe passagerflugten, som begyndte under corona-epidemien, og som nu forværres med de stigende billetpriser som følge af inflationen. Det er en ond cirkel, som forstærker sig selv.

Derfor skal vi midlertidigt give højere øget kompensation til trafikselskaberne og påbegynde arbejdet med en takstreform. Reformen bør blandt andet gøre det billigere at rejse med den kollektive transport på lange ture sammenlignet med privatbilen.

Herudover skal vi yde driftsstøtte til delebiler og samkørsel. Samkørsel er endnu ikke særlig udbredt i Danmark, og vi kan gøre mere for at skabe gunstige rammer. Vi ser for eksempel, at særligt unge mennesker tager transportformen til sig, og det indikerer, at vi har et uudnyttet potentiale for samkørsel ved uddannelsesinstitutioner.

For delebiler ved vi, at én delebil fortrænger mindst fem privatbiler. Det er en kæmpe klima-jackpot. I byer med en høj befolkningstæthed skal vi derfor i gang med skabe rammerne for delebiler og samkørsel.

Mobilitetsplanen skal binde transporten sammen
Samme guldgrube har vi ved cyklismen. Den samfundsøkonomiske gevinst for cykling er ti kroner per cyklet kilometer som følge af sparede sundhedsudgifter. Det viser en analyse, som Cowi har lavet for Transportministeriet. Tallet er cirka 6,5 kroner per kilometer for elcykler.

Vi skal derfor inspireret af idrætsmilliarden til København og Frederiksberg Kommune lave en cykelmilliard med anlægsmåltal. Den skal landets kommuner bruge til cykelinfrastrukturprojekter.

Det kan for eksempel være etablering af cykelstier og supercykelstier, cykelbroer/-tunneler, cykelstier ved landeveje, tilpasning af lysreguleringer med henblik på ”grøn bølge for cyklister” og sikker cykelparkering.

{{toplink}}

Sidst, skal den grønne mobilitetsplan binde alle mobilitetsformerne godt sammen. Det skal være nemt at skifte imellem dem. Vi ved nemlig, at den store barriere for at reducere privatbilismen ofte er, at alt andet simpelthen er for bøvlet.

Derfor skal vi lette koblingen mellem den kollektive transport og andre mobilitetsformer gennem digitale Mobility as a Service-platforme, hvor for eksempel dele-elbiler/-cykler/-løbehjul, flex-trafikale løsninger og samkørsel kan bookes som en del af rejsen.

I sidste regeringsperiode lovede regeringen i sit forståelsespapir en grøn mobilitetsplan. Den kom aldrig, og nu er det på tide, at vi leverer varen. Transportsektoren bliver kun bæredygtig, hvis vi viser vejen.

Forrige artikel Aktører: Vognmænd skal have nemmere, hurtigere og billigere adgang til el til lastbiler  Aktører: Vognmænd skal have nemmere, hurtigere og billigere adgang til el til lastbiler  Næste artikel Danmarksdemokraterne: Vi skal holde hånden under transportbranchen i den grønne omstilling Danmarksdemokraterne: Vi skal holde hånden under transportbranchen i den grønne omstilling