Socialdemokratiets transportordfører: Regeringen sætter barren højt for grøn omstilling af transporten

Vi er stadig langt fra målet om en grøn transportsektor. Derfor skal vi arbejde fokuseret og med høje ambitioner for at nå helt i mål. Det kræver, at vi fremskynder udviklingen af grøn transport i Danmark frem mod 2030 blandt andet med en passagerafgift på fly, skriver Thomas Jensen (S).

Et af de helt store spørgsmål for denne regering handler om, hvordan vi tager de næste store skridt i kampen mod klimaforandringerne. Her spiller transportsektoren en central rolle.

I 2019 udledte transportsektoren 13,5 millioner ton CO2e svarende til cirka 28 procent af Danmarks samlede udledninger. Skal vi i mål med vores klimamål, er det derfor helt afgørende, at transportsektoren også nedbringer sine udledninger.

I sidste periode indgik vi aftaler, der satte fart på den grønne omstilling af transportsektoren. Blandt andet med aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020 med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, hvor vi sikrede et markant grønt skifte.

Aftalen baner vejen for flere elbiler, stiller krav til grønnere brændstoffer og sørger for, at de benzin- og dieselbiler, der allerede er på vejene, bliver mere klimavenlige. Det skal få os i mål med 775.000 grønne biler på vejene i 2030, samtidig med at man har en fælles vision om én million grønne biler i 2030.

Sammen med et bredt flertal i folketinget, har vi også afsat store puljer til en mere grøn transportsektor til flere grønne busser, grøn flextrafik, el-delebiler og ladeinfrastruktur til elbiler.

Stadig langt fra målet
Vi ser allerede positive forandringer, som er starten på en mere grøn transportsektor. Aktuelt er der fart på udrulningen af ladestandere, der slog rekord i marts, hvor over 600 nye offentligt tilgængelige ladepunkter blev sat op.

Der er nu mere end 6.500 steder at oplade sin elbil i Danmark. I juni 2019 var der kun omtrent 2.500 offentlige ladepunkter. Antallet af elbiler har fulgt trop og har rundet 100.000 elbiler i 2022. En tidobling af antallet sammenlignet med 2019.

Vi er dog stadig langt fra målet om en grøn transportsektor. Derfor skal vi fortsætte de høje ambitioner og arbejde fokuseret for at nå helt i mål. Det kræver, at vi fremskynder udviklingen af grøn transport i Danmark frem mod 2030.

Det gør regeringen blandt andet ved at foreslå en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kroner. Provenuet skal understøtte omstillingen, så man allerede i 2025 kan købe en billet til en grøn indenrigsrute, og så dansk indenrigsflyvning i 2030 er helt grøn. 

Vi ønsker desuden at sætte handling bag omstillingen af den tunge vejtransport, som kører mange kilometer og udleder store mængder CO2 på de danske landeveje.

Vi skal fremme elektrificering og udvikling af grønne brændstoffer og skabe rammerne for, at det bliver mere attraktivt at køre i en grøn lastbil, så vi fortsat kan få transporteret vores varer rundt på tværs af Danmark, uden at det boner ud i CO2-regnskabet. Det forudsætter adgang til el-ladepunkter for den tunge transport.

Flere cyklister og mindre trængsel
Samme ambitioner skal vi have for den offentlige transport. I fremtidens grønne Danmark skal den offentlige transport være mere attraktiv. Vi skal have flere til at vælge at tage bussen eller toget til arbejde.

Samtidig er det afgørende, at der også er et grønt valg for de mange danskere, hvor en bil er helt nødvendig for at få hverdagen til at hænge sammen.

{{toplink}}

Vi skal samle op på Cyklens år 2022 og se på, hvordan vi kan sikre, at flere tager cyklen i hverdagen, så det både nedbringer CO2, fremmer folkesundheden og mindsker trængslen.

Danmark skal gå forrest i omstillingen af transportsektoren og i kampen mod klimaforandringerne. Det gælder også i EU, hvor vi vil hæve barren og vise vejen til klimaneutralitet og for en hurtigere udfasning af fossile brændsler.

Vi er kommet langt, men vi skal videre. For klimaet og klodens skyld skal vi finde fælles løsninger på, hvordan vi omstiller transportsektoren. Med regeringsgrundlaget er visionerne sat. Nu skal vi sætte handling bag og fremskynde udviklingen af grøn transport.

Forrige artikel Michael Svane: Den kollektive trafiks udfordringer har eksisteret længe inden coronapandemien Michael Svane: Den kollektive trafiks udfordringer har eksisteret længe inden coronapandemien Næste artikel Københavns Lufthavn og Landbrug & Fødevarer: Bramgåsen udfordrer både flytrafikken og landmændenes økonomi Københavns Lufthavn og Landbrug & Fødevarer: Bramgåsen udfordrer både flytrafikken og landmændenes økonomi