ITD: Mario Draghi har åbnet vores øjne. Nu er det op til politikerne at handle

I sin rapport om EU's konkurrenceevne viser Mario Draghi en stor del af vejen mod grønne løsninger i transportsektoren. Nu er det op til det politiske system at vise, at de er klar til reel handling, skriver Maria Feldberg. 

Konkurrenceevnen i EU er presset.

Det er ikke noget nyt, men alligevel står det krystalklart efter Mario Draghis rapport om EU's konkurrenceevne.

Presset kommer i høj grad fra USA og Kina, men EU-landene presser også hinanden, når nationale særinteresser kommer før vækst og klima.

For at sige det klart: Hvis væksten skal fremmes, og den grønne omstilling skal lykkes, kræver det en helt anden politisk vilje til handling end hidtil.

I branchen har vi allerede i dag flere løsninger, der ikke kræver teknologiske kvantespring, men som kan virke fra i morgen, hvis man som politiker vil gå forrest og sikre vækst og grøn omstilling.

Ladeinfrastrukturen halter gevaldigt bagefter

I Kommissionens 2040-mål er der sat et ambitiøst mål om, at den tunge transport skal reducere sin udledning med 90 procent.

Allerede fra 2030 skal knap halvdelen af de nyregistrerede lastbiler være nulemissions.

Ambitionen om en grønnere fremtid er vi alle enige om. Udfordringen er, hvordan vi kommer derhen.

På nuværende tidspunkt har vognmændene reelt set ikke et nulemissionskøretøj at omstille sig til, da ingen alternativer fungerer i praksis.

Her er et problem, som Draghi også peger på: Udrulningen af ladeinfrastrukturen går så langsomt, at det er tæt på umuligt at nå på de seks år, vi har tilbage, inden ladenetværket ifølge Afir-regulativet skal være etableret – medmindre biobrændstoffer får en større rolle på den korte bane.

Det bør være en øjenåbner.

{{toplink}}

Fra politisk hold skal der sendes langt flere penge til udbredelsen af ladestationer i de områder, hvor det for private ikke kan hænge sammen økonomisk.

Men her og nu bør man bruge teknologiske løsninger som for eksempel biobrændstoffer, der allerede fra i morgen kan sænke CO2-udslippet betragteligt uden at være en for stor bremseklods på branchens funktionalitet og Europas konkurrenceevne.

Konkurrence og grøn omstilling er ikke modsætninger

Lastbilerne binder de europæiske virksomheder sammen på tværs af kontinentet – og hjælper dem videre ud i verden.

Lastbilerne kan ikke undværes, for varerne skal frem, og efterspørgslen på hurtig og effektiv transport er stigende.

Desværre fastholder nationale særinteresser betydelige begrænsninger for vejgodstransporten.

I Danmark, Norge, Sverige og Finland har vi exceptionelt gode erfaringer med kørsel i større lastbiler.

Modulvogntogene kører allerede i Danmark, og snart kommer dobbelttrailervogntogene også. Med modulvogntog reduceres CO2-udledningen med op til 15 procent per ton gods.

Med modulvogntog reduceres CO2-udledningen med op til 15 procent per ton gods. Det mindsker trængslen på vejene og sænker omkostningerne på varerne til glæde for virksomheder og kunder.

Samtidig afhjælper det også manglen på arbejdskraft, som er en kolossal væksthæmmer.

Allerede sidste år anslog Vejtransportrådet, at Europa manglede 233.000 lastbilchauffører. Det tal forventes ifølge den internationale vognmandsorganisation, IRU, om få år at stige til 745.000.

Modulvogntog er altså en ren og skær solskinshistorie, der burde spredes over alle EU-lande.

Alligevel kan EU-landene ikke blive enige om mere ambitiøse regler for modulvogntog.

Grundtanken med EU er samarbejde og fælles løsninger på fælles problemer – især inden for alt med handel.

Det er fuldstændig oplagt at finde fælles løsninger, eksempelvis i form af højere vægtkrav og ensartede dokumentationskrav, så vognmændene ikke skal køre rundt i et bureaukratisk helvede.

Når vi snakker bureaukrati, er det også helt afgørende at få set på de tiltag, som indføres både i Europa-Parlamentet og i medlemsstaterne.

Virksomhederne bliver i stigende grad bombarderet med forskellige rapporterings- og registreringsopgaver.

Det kan være i form af persondataregler, rapportering i forhold til eksempelvis klima eller cybersikkerhed, tidsregistrering og indhentelse – og medbringelse – af diverse tilladelser og dokumenter under transporten.

{{toplink}}

Nogle gange kan det give mening, men for ofte synes det, at registreringen skal ske alene for registreringens skyld. Det er ikke til gavn for nogen og dybt skadeligt for den internationale konkurrence.

Derfor er det også glædeligt, når vores egen transportminister, Thomas Danielsen, sætter fokus på, hvor man kan gøre op med unødige regler.

Danmark bør skubbe på

I sidste ende er der masser af muligheder for grønne løsninger. Og der er masser af muligheder for vækst. Det, der mangler, er handling. Og måske har vi med Mario Draghis rapport endelig fået den øjenåbner, som skulle til.

I hvert fald har han vist en stor del af vejen i rapporten. Nu er det op til det politiske system at vise, at de er klar til reel handling.

Når Danmark overtager EU-formandskabet næste år, bør vi bruge det til at skubbe på for at få udrullet løsninger, der vil gøre det nemmere at være vognmand.

For den effektive kørsel er ikke bare nødvendig for en grønnere fremtid – den er også bidende nødvendig, hvis EU ikke skal sakke endnu længere bagud i den internationale konkurrence.

Forrige artikel Trafikselskaberne: De unge mangler transportmuligheder, og regeringens forslag er ikke løsningen Trafikselskaberne: De unge mangler transportmuligheder, og regeringens forslag er ikke løsningen Næste artikel Den Grønne Ungdomsbevægelse: Færre biler er ikke Den Grønne Ungdomsbevægelse: Færre biler er ikke "mobning" – det er nødvendigt for fertiliteten