Gomore: Danske Delebiler sår uberettiget tvivl om andre delebilsmodeller

Danske Delebiler hævder, at Gomore ikke er en reel grøn løsning. Imens flere benytter sig af Gomore, har delebilsordninger med fast stamplads længe været i bakgear, skriver Matias Møl Dalsgaard.

Danske Delebiler påstår den 24. februar i Altinget, at private lejebiler på Gomore kun udlejes én dag om måneden, og derfor ikke er en reel grøn løsning.

Det er slet og ret forkert, og det kan kun tolkes som endnu et uberettiget forsøg på at så tvivl om andre delebilsmodeller end dem med fast stamplads, som alt for længe har fået uforholdsmæssig stor politisk støtte.

Private lejebiler på Gomore med nøglefri deleteknologi udlejes typisk mellem 10 og 15 dage om måneden, mens almindelige Gomore-lejebiler udlejes tre til syv dage om måneden.

I 2020 bookede cirka 31.000 unikke danske lejere bil på Gomore, og de nøglefrie biler blev hvert kvartal i snit delt mellem 12 husstande.

Bundfradraget på privat udlejning el- og plugin-hybrider er netop hævet til 20.000 kroner, mens det for konventionelle biler fortsat er cirka 10.000 kroner.

Så langt, så godt.

Arrogant udmelding
Ud over de faktuelle fejl i indlægget er det en noget arrogant udmelding, når netop udbredelsen af delebiler med fast stamplads i København er slået fejl og længe har været i bakgear.

Det til trods for, at delebiler med fast stamplads har haft en ubetinget fordel som eneste repræsenterede delebilsmodel i den delebilsstrategi, som Københavns Kommune vedtog i 2017. Omvendt steg antallet af københavnske udlejninger på Gomore med cirka 40 procent fra 2019 til 2020.

Heldigvis barsler kommunen snart med en opdatering af strategien, som skal favne og understøtte forskellige delebilstyper, da de netop supplerer hinanden og på forskellig vis kan dække borgernes mobilitetsbehov, når de ikke har mulighed for at gå, cykle eller bruge offentlig transport.

Brugere efterlyser fleksibilitet
Delebiler med fast stamplads kan være en fin ordning for nogle borgere.

Men Gomores – og sikkert også andre delebilsordningers – brugere efterlyser langt større fleksibilitet og frihed, når de skal skifte gear fra at være almindelig bilist til at være delebilsbilist.

Med Gomores nabo-til-nabo bildeling kan man fra den ene dag til den anden gå fra at være almindelig bilejer til at dele sin bil i nabolaget. Eller fra at overveje bilkøb til blot at leje efter behov. Uden at man skal forpligte sig på et dyrt abonnement. 

Gomore er på den måde en meget naturlig og let vej ind i delebilsverdenen for de mange borgere, som i løbet af livet udvikler et bilbehov.

Det skal man selvfølgelig udnytte bedst muligt – og det kræver politisk opbakning, ligesom delebiler med fast stamplads længe har fået det.

Udnyt alle modeller
I samme indlæg fra Danske Delebiler udtrykkes der fortørnelse over, at Gomore også tilbyder muligheder for leasing.

Det eneste bemærkelsesværdige er dog, at Gomores leasingkoncepter direkte sikrer, at nye biler er delevenlige. Uanset om bilen leases af en privatperson, boligforening eller virksomhed.

I 2020 blev der indregistreret cirka 200.000 biler i Danmark. Hver eneste bil repræsenterer cirka otte ton udledt CO2 fra produktionen – og endnu højere for elbiler.

Men det gælder også de cirka 2,7 millioner biler, der allerede holder på de danske veje. Derfor skal flest muligt af de biler deles, så vi kan spare produktionen af unødvendigt mange biler.

Derfor er det strengt nødvendigt, at vi bedst muligt udnytter de forskellige modeller, der får flest muligt til at dele. Og da er det altså langt fra tilstrækkeligt eller tilpas fleksibelt med delebiler med fast stamplads, som jo selv sætter biler på vejene og unødigt optager p-pladser i byen.

Delevenlig leasing er blot én af måderne, hvorpå vi kan imødekomme virkeligheden – og skubbe den i en grønnere retning. Hvis alle 200.000 biler var Gomore-leasingbiler med nøglefri, som blev delt mellem 12 husstande i kvartalet, ville det groft sagt sikre bil til 2,4 millioner husstande. Derfor er er vi også stolte af at være med til at revolutionere leasing og gøre nye biler delbare.

Det skulle man tro, at en organisation kaldet Danske Delebiler ville se positivt på – og også kunne se idéen i at understøtte med politiske virkemidler.

Forrige artikel Rådet for Bæredygtig Trafik: Lokalbanerne er livsnødvendige for yderområderne Rådet for Bæredygtig Trafik: Lokalbanerne er livsnødvendige for yderområderne Næste artikel DTL: EU's slatne hånd­tering af vej­pakker kan sætte transport­erhvervet et årti tilbage DTL: EU's slatne hånd­tering af vej­pakker kan sætte transport­erhvervet et årti tilbage