Tre veje til bedre kultur i kommunerne

DEBAT: Kommunerne bærer selv en del af ansvaret for at gøre den lokale kultur attraktiv. Det skriver Christian Have, kreativ direktør i Have Kommunikation, som kommer med tre forslag til, hvad kommunerne bør have fokus på.

Af Christian Have
Kreativ direktør i Have Kommunikation

Der er bred enighed blandt både borgere og politikere om, at kulturen i kommunerne skal styrkes. På nationalpolitisk plan kan man naturligvis udstikke initiativer, incitamenter og øremærkede kroner.

Men hvis vi skal bevare og videreudvikle en stærk og bæredygtig kultur i Danmark, er det vigtigt, at hver enkelt kommune tager ansvar og proaktivt sætter ind for at styrke det lokale og regionale kulturliv.

Det følgende er således de tre områder, som jeg mener, at enhver kommune - også de store, men i særdeleshed de mindre - bør have fokus på netop nu.

1. Udvikling af eksisterende potentiale
Enhver kommune skal lære sig selv bedre at kende. Den historie, de kreative ressourcer, den viden og de erfaringer, som et givent område har, er grundlaget for frembringelsen af bæredygtige kulturinitiativer, -projekter og -institutioner.

I en længere årrække har vi set, hvordan mindre byer prøver at tiltrække sig opmærksomhed ved at importere kultur udefra – gerne i form af en stjerne fra musikkens verden.

Men der er i stort set alle tilfælde tale om et hurtigt fix, der ikke skaber varig værdi for byen. Typisk ikke engang brandingmæssigt, fordi tendensen er blevet så udbredt, at enhver lille flække efterhånden kan arrangere en koncert med et verdensnavn.

I stedet bør man fokusere på at udvikle det, man allerede har. Sådan, som man allerede er i fuld gang med at gøre det i en række kommuner.

2. Etablering af nye partnerskaber
Kommunerne skal blive markant bedre til at inddrage kulturen i nye partnerskaber, ikke mindst med erhvervslivet og turismesektoren.

Erhvervslivets udbytte af partnerskaber med kulturlivet er veldokumenteret, og der er al mulig god grund til at lade sig inspirere af de eksisterende erfaringer og implementere de gode idéer rundt omkring i kommunerne.

Uanset om det handler om co-branding, udvikling af medarbejdertilbud, en styrket virksomhedsprofil eller noget helt fjerde, vil snart sagt ethvert kommunalt kulturprojekt kunne finde en relevant og interesseret mage i det lokale erhvervsliv.

Turismemæssigt er der tilsvarende god grund til at oparbejde et langt tættere samarbejde mellem kultur- og turismeaktørerne.

Tilbuddene til såvel de lokale kulturforbrugere som de tilrejsende turister bliver kun bedre af, at de samtænkes, så de fortæller en fælles historie om byen, egnen eller regionen – både for at øge borgernes tilhørsforhold til stedet og for at tiltrække folk udefra.

3. Forbedret formidling
Hvis det skal give mening at opprioritere de kommunale kulturinitiativer, skal man samtidig også sørge for at øge lokalbefolkningernes interesse for kulturlivet. Det betyder, at kommunikationen til borgerne i langt de fleste kommuner skal forbedres markant.

Både fra de enkelte kulturinstitutioners side, men i dén grad også, når det kommer til de portaler og platforme, som søger at give et samlet billede af det, der aktuelt sker i kommunen.

Hvis man ønsker større engagement og deltagelse fra borgerne, er det ganske enkelt en præmis, at man også kommunikerer til dem på en tidssvarende måde – og på de platforme, hvor de nu engang befinder sig.

Forrige artikel Dansk film må ikke centraliseres Dansk film må ikke centraliseres Næste artikel DF: TV 2 skal tilbage til Odense DF: TV 2 skal tilbage til Odense