Oplevelser gør forskellen

DEBAT: Oplevelsesøkonomi og store sportsevents rummer muligheder for både kommuner og stat, skriver Lars Krarup (V), der er borgmester i Herning og formand for Sport Event Denmark.

Lars Krarup (V)
Borgmester i Herning, formand for Sport Event Denmark

Det handler om de tre o'er: Oplevelse, omsætning og omtale.

I hvert fald hvis man skal svare på spørgsmålet om, hvorfor det giver mening for en kommune at satse på værtsskaber for eksempelvis store sportsbegivenheder eller kulturarrangementer. 

Selv om de store penge ender i statskassen via moms og afgifter, får også byens hoteller, transportører, butikker, restauranter og andre udbytte af store internationale sportsevents, kongresser og kulturarrangementer i verdensklasse.

Herning satser på oplevelsesøkonomi 
I Herning, hvor jeg er borgmester, har vi valgt at satse målrettet på oplevelsesøkonomien. For at skabe vækst. Og for at tilbyde kommunens borgere attraktive muligheder i fritiden.

Oplevelsesøkonomi er en økonomi, hvor det er de tre o'er, der giver valuta for pengene.

Oplevelserne er både for atleterne, trænerne og officials, men ikke mindst for tilskuerne og borgerne. Det dokumenteres i de analyser, som foretages løbende af en række udvalgte sportsevents i Danmark.

Omtale er lig med branding. EM-håndboldslutrunder, EM i svømning og EM i bordtennis i Jyske Bank Boxen, UEFA's U21-EM i fodbold og starten på cykelløbet Giro d'Italia er alle events, der har fået Herning på landkortet. Det fokus, som disse sportsevents skaber, skal naturligvis udnyttes.

Ja til flere internationale begivenheder
Synlighed giver også en international konkurrencefordel for danske varer på eksportmarkederne. Jo flere gange Danmark nævnes i medierne, jo mere genkendelighed og "ansigt" får danske virksomheder og deres produkter.

Internationale sportsevents som for eksempel VM- og EM-arrangementer afviklet i Danmark er ofte den direkte årsag til, at den udenlandske gæst vælger at besøge Danmark. Og hver gang, der afvikles en international begivenhed i Danmark, sker der værdiskabelse i Danmark. 

Events skaber en direkte, øget udenlandsk omsætning qua de tilrejsendes forbrug i Danmark (overnatning, bespisning, indkøb med videre) med deraf følgende øget beskæftigelse og offentligt provenu. Analyser viser i øvrigt, at de tilrejsende desuden ofte tilknytter feriedage til eventen enten før eller efter afviklingen.

Events kan også være med til at øge det danske privatforbrug i en tid, hvor samfundet har brug for øget privat forbrug frem for opsparing. Attraktive begivenheder oplever nemlig en stor betalingsvillighed hos danskerne. Dertil kommer produktionen af selve begivenheden, der skaber omsætning blandt danske virksomheder.

Mange fordele på lokalt plan
Endelig kan begivenheder skabe værdifuld udvikling og vækst mange steder i Danmark. Horsens har gennem en årrække med succes anvendt store kulturevents til at forbedre byens omdømme og øget bosætningen i byen. Herning oplever en tilsvarende udvikling på baggrund af store sportsevents og koncerter i byen. Thisted/Klitmøller er kommet på verdenskortet på grund af en årlig World Cup i surfing.

Den samfundsøkonomiske del, som vi måler i form af turismeomsætningen - altså det forbrug, de ikke-lokale eventgæster har i værtsregionen/-nationen som følge af værtskabet - er naturligvis interessant at se på. Er denne omsætning høj, og i særdeleshed høj, når den gælder den udenlandske andel, er eventen alt andet lige attraktiv for Danmark set fra et samfundsøkonomisk synspunkt.

Vi har tjent millioner på sport
Skal vi have nogle tal på bordet, kan jeg nævne starten på verdens hårdeste cykelløb, Giro d'Italia, som blev afviklet i Herning og Horsens sidste år.

Her genererede tilskuerne omkring 43.000 overnatninger. Heraf blev cirka 25.000 overnatninger foretaget af tilrejsende danskere og omkring 18.000 af internationale tilskuere.

Samlet set skabte Giro-starten 87.000 endagsbesøg fra danske og udenlandske tilskuere.

Ser vi på de samfundsøkonomiske effekter af Giro-starten, så viser en analyse fra VisitDenmark, at Giro-starten skabte en estimeret turismeomsætning på cirka 108 millioner danske kroner i værtskommunerne.

Heraf kom omkring 40 millioner fra internationale turister, hvilket svarer til 36,4 procent af den samlede omsætning. Turismeomsætningen fra Giro-starten skabte omkring 98 fuldtidsstillinger i værtskommunerne.

Dertil kom et samlet offentligt skatteprovenu på godt 46 millioner kroner - heraf knap 4 millioner kroner i kommunale indkomstskatter. Endelig skabte den tilskuer-genererede omsætning en bruttoværditilvækst på omkring 48 millioner kroner i værtskommunerne.

Det er tal, der taler for sig selv. Med staten som den store vinder, javel. Men der er sandelig også en god bid til den arrangerende kommune - i dette tilfælde Herning og Horsens i fællesskab.

Forrige artikel Skema forebygger nye indlæggelser Skema forebygger nye indlæggelser Næste artikel Regioner bør spille rolle på specialområde Regioner bør spille rolle på specialområde