Danskerne kan blive bedre til dansk og matematik

STAFET: Netværkslokomotivet i Vejle Kommune hjælper medarbejdere i offentlige og private virksomheder med at blive bedre til dansk, matematik og it.

Af Mogens Schmidt 
Konsulent, Netværkslokomotivet

Netværkslokomotivet er et netværk mellem private og offentlige virksomheder, faglige organisationer og uddannelsesinstitutioner.

Formålet er at sætte fokus på, at der i næsten alle virksomheder er medarbejdere, der har behov for at blive bedre til dansk og regning.

Den primære opgave for netværket er at yde uafhængig vejledning om FVU-dansk, FVU-matematik, ordblindeundervisning, it samt dansk for tosprogede.

Netværket kan i samarbejde med lokale uddannelsesinstitutioner iværksætte kursusforløb, der er skræddersyet til den enkelte virksomhed.

Kursisterne bliver bedre til dansk
Netværkslokomotivets historie starter i 1997, hvor Ordblindeforeningen inviterede en række virksomheder i Kolding til møde om medarbejdernes læse- og skrivekompetencer.

En af virksomhederne, Merrild Kaffe, foreslog, at man dannede et netværk, der skulle sætte fokus på problematikken.

Siden har Netværkslokomotivet haft vokseværk – fra 25 medlemmer i 1999 til 600 medlemmer i dag.

Netværket var oprindelig forankret i Vejle Amt, men blev i forbindelse med kommunalreformen økonomisk og juridisk forankret i Vejle Kommune.

Ud over satspuljemidler fra Undervisningsministeriet støttes Netværkslokomotivet økonomisk af kommunerne Vejle, Vejen, Kolding, Horsens, Fredericia, Hedensted, Herning, Ikast-Brande, Holstebro, Middelfart, Silkeborg, Skanderborg og Odder.

Derudover har NVL et samarbejde med Region Midtjylland via socialfondsmidler.

I 2012 deltog 1060 personer i diverse kursusforløb, og 213 af de kursister blev bedt om at evaluere undervisningsforløbet.

183 ud af de 213 kur­sister fortæller, at de i høj eller nogen grad er blevet bedre til dansk/regning/it. Samtidig fortæller 116 ud af de 213 kursister, at de i høj eller nogen grad har fået mod på at deltage i flere kurser.

Kurser løfter niveauet i Horsens
Vi indgår i et konstruktivt samarbejde med ovennævnte kommuner, som i den grad har taget vores idé til sig, siger konsulent Per Andersen, Netværkslokomotivet. 

Et rigtig godt eksempel på samarbejdet med Netværkslokomotivet er Horsens Kommune, hvor nu mere end 60 procent af de ledige, der deltager i FVU-ordblindeundervisning, fortsætter enten i ordinært arbejde eller uddannelse.

Et andet eksempel: Stort set alle ansatte i Horsens Kommune er blevet testet i dansk og regning. De, der har brug for et kompetenceløft, får tilbudt undervisning i arbejdstiden.

Indsatsen for kommunens egne ansatte startede med, at medarbejderne på Materielgården i Horsens fik testet deres danskfærdigheder.

Testen viste, at ud af de cirka 375 medarbejdere ville 65 procent have gavn af et kompetenceløft i form af et kursusforløb.

I Netværkslokomotivet har vi noteret os rigtig god effekt af de metoder, som vi har anvendt i forhold til at motivere virksomheder/borgere til kompetenceløft inden for de basale kompetencer.

Et andet af vore mål er, at de erfaringer, vi så har gjort os, kommer andre til nytte. Vi er derfor altid til rådighed med sparring, hvor det handler om, at FVU/ordblindeundervisning skal integreres i en virksomheds/borgers dagligdag, eller hvor det handler om motivation til efter- og videreuddannelse. 


Danskernes læsefærdigheder kan blive bedre
OECD har netop offentliggjort sin vurdering af voksnes kompetencer, PIAAC-undersøgelsen, set i internationalt perspektiv.

Undersøgelsen konkluderer, at hver 6. dansker, eller cirka 583.000 personer i alderen 16-65 år, har læsefærdigheder, der er utilstrækkelige i det daglige, både med hensyn til at være aktive medborgere og at være medarbejdere, der skal tage konkurrencen op med omverdenen. 

Undersøgelsen har også vist et behov for kompetenceløft i matematik og it. Der er altså stadig et stort behov for motivering til efteruddannelse inden for dansk, matematik og it. 

Det fordrer massiv oplysning om mulighederne for opkvalificering inden for de grundlæggende kompetencer og for hjælp til kontakt til relevante uddannelsessteder. Så også Netværkslokomotivet har fortsat en stor og vigtig opgave.

 

Forrige artikel Lokaldemokratiet skal bære det fulde ansvar Lokaldemokratiet skal bære det fulde ansvar Næste artikel Byrådet skal have så mange medlemmer som muligt Byrådet skal have så mange medlemmer som muligt