K i København: Lynetteholmen er en miljømæssig gevinst for hovedstaden

DEBAT: Fremtidige oversvømmelser i København kan få uoverskuelige konsekvenser for både miljø og sundhed. Det kan Lynetteholmen være med til at afhjælpe, skriver Jakob Næsager (K).

Af Jakob Næsager
Gruppeformand og medlem af Teknik- og Miljøudvalget i København Kommune

København vil ikke kunne leve uden Lynetteholmen - i hvert fald ikke uden de løsninger, som Lynetteholmen giver.

København vil i år 2100 stå under vand mange gange hvert år. Det viser fremdateringer af vandstigningerne i verdenshavene. Det vil få den konsekvens, at København vil blive hyppigt oversvømmet, hvis vi ikke gør noget.

Derfor er det genialt at indsnævre indsejlingen i Københavns havn og sætte en sluse i. Havnen kan indsnævres ved at anlægge Lynetteholmen.

Krise af uanede dimensioner
Det er tvingende nødvendigt at hindre, at København kommer til at stå under vand. Det vil være en miljø- og sundhedsmæssig krise af uanede dimensioner, hvis store dele af det centrale København oversvømmes.

Vi risikerer, at kloakvandet stiger op i gaderne og i værste fald blandes med drikkevandet. Det vil også udgøre en sundheds- og miljøfare, hvis kloakvand kommer ind i kældre og eventuelt ind i masser af lavtliggende boliger.

Oversvømmelser kan også give problemer med elektricitetsforsyningen i København.

Endelig vil oversvømmelser give milliardstore udgifter, hvis for eksempel Metroen oversvømmes, og al teknikken skal skiftes ud - den vil forventeligt være ude af drift i årevis.

Mere Metro og renere luft
Lynetteholmen er på mange måder en gevinst - ikke mindst miljømæssigt. Derudover kan en havnetunnel via Lynetteholmen give renere luft i København, for hvis store dele af den gennemkørende trafik kan ledes ned gennem en havnetunnel, kan udstødningen renses nede i tunnelrøret for op til 95 procent af de udledte partikler.

Lynetteholmen skal også give København mere Metro - en eldrevet Metro er også godt for miljøet - ikke mindst hvis man kan flytte trafik fra biler over i Metroen i det centrale København.

Vi konservative er glade for Lynetteholmen, havnetunnellen og mere Metro - ikke mindst på grund af de mange og store miljøgevinster.

Forrige artikel Ekspresgruppen: 10 grunde til at bygge en eksprestunnel til S-tog i København Ekspresgruppen: 10 grunde til at bygge en eksprestunnel til S-tog i København Næste artikel Jordemødre: Flugten fra fødeafdelinger­ne er ikke kun et hovedstadsfænomen Jordemødre: Flugten fra fødeafdelinger­ne er ikke kun et hovedstadsfænomen