EU's krise og dens politiske følgevirkninger

KLUMME: Udskudte reformtanker, ØMU-succes for Tyskland, uformelle økonomiske tiltag og polarisering mellem landene er alle tendenser, der påvirker EU's integration. Træder Storbritannien ud af EU, vil en egentlig føderation af økonomien tage til.

Af Thomas Pedersen
Lektor, Ph.D. ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, og forsker i europæisk integration, international politisk ledelse og politik og kultur.

For få uger siden udtalte den franske præsident, Francois Hollande, at EU´s finanskrise set med hans øjne var overstået. Jeg vil mene, at han i nogen grad har ret. Spørgsmålet er så, hvordan krisen har påvirket – og vil påvirke - EU's integration?

Udskudte reformtanker
Den første iagttagelse, man i den forbindelse kan gøre, er, at – som kommissionspræsident Barroso har erkendt – den økonomiske bedring også svækker presset for mere radikale reformer i EU, herunder traktatændringer.

Det bliver sværere for blandt andet tyske politikere at bruge kriseretorik til at begrunde nye føderale tiltag. Det betyder ikke, at sådanne reformtanker er passé – den føderale union er langtfra ”stendød” – snarere bliver de udskudt. 

Fortsat ØMU-succes for Tyskland
Tysklands ”europatræthed” skal ikke overvurderes. Nok er der bekymring ved udsigten til en ”latiniseret” europæisk centralbank, hvor Tyskland oftere nedstemmes (det sker allerede). Men økonomisk er ØMU-en fortsat en kæmpesucces for Tyskland, den har positive afledte effekter for Tyskland, og der er ikke nogen stærk EU-modstand i Tyskland.

Det er også tydeligt, at der er selvforstærkende tendenser i den finansielle integration – man kan så at sige vanskeligt sige A uden også på et tidspunkt at sige B.

Problematisk pragmatisk problemløsning 
Der er ganske vist en tendens til, at man i stigende grad finder pragmatiske, uformelle løsninger på de økonomiske og sociale problemer i EU, for eksempel gennem konkrete strukturforbedringer inden for Euro-zonen med dens 17 medlemmer. Van Rompuy foreslog for eksempel i efteråret oprettelsen af et separat euro-zone-budget.

Problemet er, at mens mange økonomiske tiltag kan gennemføres uformelt, er det sværere at se, hvordan en sideløbende styrkelse af de politiske og demokratiske strukturer kan ske uden ændringer i de formelle strukturer. Og i sluterklæringen fra EU-topmødet i december hedder det blandt andet, at "… yderligere integration af politikudformningen og større samling af kompetencer skal ledsages af en tilsvarende inddragelse af Europa-Parlamentet”. Man kan godt regne med, at Europa-Parlamentet og dets allierede i de nationale hovedstæder vil vide at holde regeringerne fast på disse løfter.

Polarisering og føderalisering
En anden tendens er polariseringen mellem EU-kernen og ”udegruppen”, herunder særligt Storbritannien. Jeg mener ikke, man skal undervurdere muligheden for en hel eller delvis britisk udtræden af EU, og træder UK først ud i randen af EU, bliver der åbnet op for en egentlig føderalisering af den europæiske økonomi, som er det, markederne i øjeblikket presser på for.

En detalje – en meget sigende detalje – som gjorde et stort indtryk på mig, var, da jeg sidste år hørte David Owen, forhenværende britisk udenrigsminister og grundlægger af det meget EU-venlige midterparti SDP, udtale i Overhuset, at efter hans mening var en britisk udtræden af EU noget, man burde tage alvorligt som en mulighed – og man hørte ham også stilfærdigt tilføje, at det måske heller ikke var det værste, der kunne ske – og det vel at mærke sagt af den politiker, som for 30 år siden brød med Labour på netop EF-spørgsmålet.

Forrige artikel Engelsk teatertorden og kræmmertaktik Engelsk teatertorden og kræmmertaktik Næste artikel Danmarks EU-selvmål Danmarks EU-selvmål