Dansk Metal til tyskerne: Der er ingen industri uden ny teknologi

Fire ud af ti danske eksportkroner i Tyskland går til tre nordlige delstater. Bliv bedre til at udnytte de muligheder, der befinder sig i resten af det tyske landskab, og vær parat til at hægte sig på den kommende digitalisering i Tyskland, skriver Claus Jensen.

Før jeg blev formand for Dansk Metal, var jeg tillidsmand på Lindøværftet på Fyn. Her byggede vi nogle af verdens allerstørste containerskibe.

Værftet var ejet af A.P. Møller-Mærsk, der naturligvis også havde værfter og aktiviteter mange andre steder i verden. Jeg besøgte ofte vores tyske søsterværft i Stralsund.

Det lå jo tæt på Danmark langs den smalle, nordtyske kyststrækning, så det gav god mening at se mod Nordtyskland dengang. Det gør mange danske virksomheder også i dag. Men måske danske virksomheder glemmer, at der også er et Tyskland på den anden side af Hamborg?

Det stærke bånd skal udnyttes

I Dansk Metal har vi set på, hvor eksporten til Tyskland går hen. Den samler sig særligt om de tre nordlige delstater: Schleswig-Holstein, Hamburg og Niedersachsen.

De tre delstater står for mere end fire ud af ti danske eksportkroner, selvom de kun udgør godt 15 procent af den samlede tyske befolkning.

Tænk engang, hvis vi var lige så gode til at eksportere til resten af Tyskland. Hvis danske virksomheder var lige så dygtige til at eksportere til Sydtyskland, som vi er til Nordtyskland – ja, så kunne vi altså score en gevinst på 19.000 gode danske arbejdspladser og 32 milliarder kroner.

Og Danmark har faktisk gode muligheder lige nu. Tyskerne har nemlig fået ny kansler, socialdemokraten Olaf Scholz. Han er gammel borgmester i Hamborg, så han er næppe ked af de stærke danske bånd til det nordlige Tyskland.

Og såmænd om ikke også den spritnye tyske økonomi- og klimaminister, Robert Habeck, har boet mange år i Flensborg tæt på den danske grænse.

Han har studeret på Roskilde Universitet, og han kan sågar tale dansk. De stærke bånd skal vi danskere i den grad udnytte. Og med de nye vinde, der blæser over Tyskland, ligger der også et stort potentiale længere nede i vores naboland.

Danmark skal hægte sig på den tyske motor

Jeg har tidligere i Altingets spalter peget på det helt akutte behov for at digitalisere Tyskland og ruste Tyskland til en teknologisk fremtid.

Derfor er det meget positivt, at den nye tyske trafiklyskoalition sætter digitalisering og teknologi helt op som ét af de vigtigste emner for den nye regeringsperiode.

Godt nok er Tyskland det europæiske land med flest nye robotinstallationer i 2019, men det skyldes særligt deres store bilindustri og naturligvis landets størrelse. Men Tyskland halter altså bagefter globale konkurrenter som Kina, USA, Japan og Sydkorea på installation af robotter i resten af industrien.

Uden en stærk og teknologisk industri i Tyskland bliver det svært for danske virksomheder at realisere det store potentiale for eksport som underleverandører til vores sydlige naboer.

Nu skal vi i Danmark være klar til, at den nye tyske regering sætter gang i digitaliseringen. For når først den tyske industrimotor begynder at køre hurtigere, bliver det endnu vigtigere for danske virksomheder at koble sig på toget og udnytte hele tysklandskortet.

350.000 kvadratkilometer skal udnyttes

Det samme gælder naturligvis den grønne omstilling. Vi har en stærk, grøn førerposition i Danmark, og det er vi stolte af i Dansk Metal.

Det er jo vores medlemmer – industriteknikeren, smeden og svejseren – der står ude på virksomhederne i produktionsdanmark og skaber fremtidens grønne eksporteventyr.

Både på Grundfos, Vestas, Danfoss og de små og mellemstore virksomheder. Her er det også godt nyt, at den nye tyske regering sætter den grønne omstilling i sjette gear. Både for klimaet og for danske arbejdspladser.

For som grønt foregangsland, der producerer de grønne varer, som skal bruges til at få mere vedvarende energi og til at gøre vores boliger grønnere, kan det give masser af muligheder for dansk eksport. Det samme gælder for så vidt i Europa med den nye Fit for 55-klimapakke.

Vi står altså med alle muligheder for at øge vores eksport til Tyskland i de kommende år. Da jeg selv var tillidsmand på Lindøværftet, gav det god mening at styrke båndene til kollegaerne på vores søsterværft i det nordtyske.

Men i fremtiden bør danske virksomheder og danske politikere i endnu højere grad sætte som ambition, at vi fra dansk side udnytter alle muligheder på de mere end 350.000 kvadratkilometer, som vores store nabo mod syd fylder.

{{toplink}}

Forrige artikel Lykke Friis: En Egon Olsen-plan kan øge energieksporten til Tyskland Lykke Friis: En Egon Olsen-plan kan øge energieksporten til Tyskland Næste artikel Borgmester: Tyskland er adgangsporten til verdensmarkedet Borgmester: Tyskland er adgangsporten til verdensmarkedet
DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl, fik ifølge flere kilder tilbudt posten som ambassadør i Japan, men takkede nej. Dermed er regeringens plan om en politisk udpeget ambassadør slået fejl.