Borgmester: Tysk arbejdskraft på tværs af grænsen skal skabe et tættere samarbejde

Forbedrede tyskkundskaber og et øget fokus på at tiltrække tysk arbejdskraft til vores arbejdspladser skal være med til at realisere vores ambitioner om grønne erhvervssamarbejder med Tyskland, skriver Aabenraas borgmester, Jan Riber Jakobsen (K).

Tyskland og udviklingen i tysk økonomi og politik har særlig stor betydning for Aabenraa Kommune.

Vi deler som grænsekommune både et sprogligt og kulturelt fælleskab samt et fælles arbejdsmarked med vores naboer i Slesvig-Holsten.

Og signalerne fra Berlin om vejen til udfasning af kulkraft rummer nye muligheder for grønne erhvervssamarbejder hen over den dansk-tyske grænse.

Men vi skal samtidig have fokus på tyskkundskaberne og på at tiltrække den nødvendige arbejdskraft til vores arbejdspladser blandt andet ved at udvide den grænseoverskridende jobformidling og booste det fælles arbejdsmarked i regionen.

Porten mod Europa

Den dansk-tyske grænse er også Aabenraa Kommunes grænse mod syd, og som grænsekommune nyder vi godt af omfattende samarbejder og samkvem over grænsen. Vi har et sprogligt og kulturelt fællesskab, som kommer os til gode i mange sammenhænge.

Vores erhvervsliv har en udbredt samhandel med Tyskland og med resten af verden via Tyskland. Vi er porten mod Europa – og sagt på en anden måde har vi kun halvanden time til Hamborg mod tre timer til København. Delstaten Bayern ligger kun seks til syv timers kørsel væk.

Desværre er det tyske sprog på stærk tilbagegang. Jeg er bange for, at det vil skade vores sammenhængskraft i regionen og ikke mindst skade vores fremtidige muligheder for at øge samhandlen med tyskerne.

Jeg tror, at det er vigtigt, at vi allerede fra barnsben får opmærksomhed på tysk sprog og kultur. Jeg vil derfor arbejde for, at vi får tysk på skoleskemaet i kommunens skoler fra første klasse og for at øge de kulturelle samarbejder hen over grænsen.

Grønne energiløsninger på transportområdet

Aabenraa Kommune huser den største andel af eksporterende virksomheder i det sydjyske, og Tyskland udgør ifølge en analyse fra Erhvervshus Sydjylland det største marked for langt de fleste af dem.

Samtidig håndteres en stor del af samhandlen med Tyskland – og generelt mellem Skandinavien og kontinentet – både import og eksport af handels- og logistikvirksomheder med adresse i Aabenraa Kommune.

Tysklands betydning for vores virksomheder og for kommunens økonomi er således åbenbar, og de nye signaler fra Berlin giver tro på endnu mere.

Den tyske regerings planer for massiv udbygning af grønne energiløsninger og satsning på brint og Power-to-X (PtX) passer perfekt ind i Aabenraa Kommunes ambitioner om grøn omstilling og udvikling af en grøn energiklynge omkring havnen i Aabenraa og Padborg Transportcenter.

Store potentialer for samarbejde

Linde Gas, der er en del af den globale Linde-koncern med tyske rødder, har netop reserveret 180.000 kvadratmeter på Aabenraa Havn til et stort PtX-anlæg, der skal producere brint og grønne brændstoffer til blandt andet skibe og lastbiler.

Jeg ser store potentialer for samarbejder i grænseregionen om udvikling, produktion og distribution af PtX-brændstoffer og grønt brint.

Hamborg og Slesvig-Holsten er ligesom Syddanmark førende på vind og sol, og jeg ser det som en af mine vigtige opgaver som ny borgmester at arbejde for, at vi sammen kan udnytte potentialerne til at udvikle og producere grønne brændsler til den grønne omstilling på begge sider af grænsen.

Det fælles arbejdsmarked med Tyskland skal styrkes

Generelt er vores virksomheder udfordret af mangel på faglært arbejdskraft. Ledigheden er lav på den danske side af grænsen, og flere og flere jobs besættes af udenlandsk arbejdskraft.

Ni procent af arbejdstagerne pendler fra udlandet, hvilket er langt den største andel i landet, og langt hovedparten pendler fra Tyskland.

Men vi skal kunne tiltrække mange flere tyskere for at matche efterspørgslen. Tysk arbejdskraft bringer samtidig nyttige kompetencer for sprog og tysk handelskultur til mange af de virksomheder, som handler med Tyskland.

Jeg vil derfor også arbejde for at udvide vores grænseoverskridende jobformidling og styrke det fælles arbejdsmarked i regionen.

Vi skal også gøre det nemmere for pendlerne. Jeg har tidligere efterlyst bedre kollektive trafikforbindelser over grænsen. Lokale busforbindelser og en fælles dansk-tysk banegård ved Flensborg vil forbedre sammenhængen mellem bane- og bustrafikken og mellem de kollektive forbindelser og privatbilismen i grænseområdet.

{{toplink}}

Forrige artikel Thorkild Olesen: Lad mig præsentere de 49.000 mennesker med handicap, der mangler et arbejde Thorkild Olesen: Lad mig præsentere de 49.000 mennesker med handicap, der mangler et arbejde Næste artikel Erhvervsstyrelsen: Regler for erhvervsfremmeprojekter skal smidiggøres og forenkles Erhvervsstyrelsen: Regler for erhvervsfremmeprojekter skal smidiggøres og forenkles
DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl, fik ifølge flere kilder tilbudt posten som ambassadør i Japan, men takkede nej. Dermed er regeringens plan om en politisk udpeget ambassadør slået fejl.