Succesfuld implementering kræver dialog

KLUMME: Der skal mere end implementeringskontorer til at realisere Folketingets love i praksis. Det kræver også tillid til decentralt ansatte og øget tværfagligt samarbejde, skriver Henning Thiesen, formand for Offentlige Chefer i Djøf. 

Af Henning Thiesen
Formand for Offentlige Chefer i Djøf

I flere ministerier er der nu oprettet implementeringskontorer, der skal sørge for, at Folketingets love bliver til virkelighed rundt om på de offentlige arbejdspladser.

Signalet er både rigtigt og vigtigt. En ny lov er først en succes, når den beviseligt virker, som den er tiltænkt.

Opgaven med at skabe jordnære resultater tæt på borgerne kan dog ikke løses alene af implementeringskontorer på Slotsholmen. Succes med reformer kræver indsigt i og tæt kontakt med den virkelighed, der kendetegner de professionaliserede arbejdspladser, der har kontakten til borgerne. Det er her, medarbejderne skal virkeliggøre lovens bogstav og ånd.

Implementering kræver derfor også en solid dosis tillid til medarbejdere og ledere på tværs af de forskellige fagprofessioner og en decentralisering af mandatet til at træffe de fornødne beslutninger. Og så kræver det, at politikerne og de centrale embedsmænd i høj grad lytter til og inddrager de ideer og forskellige fagligheder, der i sidste ende løser opgaverne for borgerne.

Mere tværfagligt samarbejde
Det er godt, at der nu er mere fokus på at realisere de politiske intentioner, så der skabes værdi for borgerne. For alle offentligt ansatte, fra departementschefen til den pædagog, der åbner børnehaven mandag morgen, har et ansvar for at føre de politiske beslutninger ud i livet.

Jeg er overbevist om, at en anden af vejene til bedre implementering er et øget tværfagligt samarbejde, hvor de forskellige fagprofessionelle syn på opgaveløsningen kommer i spil. Vi kan lære meget af hinanden – sosu-assistenter, sygeplejersker, socialrådgivere, djøfere og mange andre faggrupper i den offentlige sektor. Det kræver en udstrakt hånd i form af tillid.

Fordomme skal nedbrydes
Der ligger en enorm iderigdom og innovation hos offentligt ansatte, fordi de er drevet af et stort engagement og professionalisme. Men vi kan komme meget længere ved yderligere dialog på kryds og på tværs af systemer og fagligheder. Så kan udviklingen af den offentlige sektor for alvor få luft under vingerne.

Vi kan som djøfere i hverdagen sagtens blive dygtigere til at have øje for mulighederne i denne udveksling af erfaringer og opfattelser mellem de forskellige faggrupper i den offentlige sektor.

Men også mere formaliseret kan Djøf som faglig organisation tage initiativer, der kan bygge bro mellem de forskellige fagligheder. Som det eksempelvis sker i mentorordningen for djøfere og læger i sundhedssektoren. Den slags initiativer er med til at nedbryde fordomme – og bidrager til at udvikle en forståelse og respekt for hinandens arbejde og på denne måde danne udgangspunkt for en gensidig inspiration – i sidste ende til gavn for borgerne.

Forrige artikel Embedsmænd på samrådsgrillen Embedsmænd på samrådsgrillen Næste artikel Politikmagere kan aflaste departementschefer Politikmagere kan aflaste departementschefer