Rundspørge afslører: Flere kommuner overvejer at smide Nemlig.com-ejer på porten

En række kommuner overvejer, om de fortsat skal samarbejde med leveringsfirmaet Intervare A/S, viser ny rundspørge. Flere steder venter man på resultatet af undersøgelse af arbejdsforhold fra Københavns Kommune, hvor virksomhedens fremtid også er usikker. 

Hvis Københavns Kommune vælger at smide det omstridte leveringsfirma Intervare på porten, kan det få konsekvenser langt udover over de københavnske kommunegrænser. 

Fire kommuner oplyser til Altinget, at de afventer udfaldet af den undersøgelse af Intervare-chaufførernes arbejdsforhold, som Københavns Kommune er i gang med, før de selv tager stilling til, om de fortsat skal benytte Intervare som leverandør. 

Heriblandt Frederikssund Kommune, der oplyser følgende til Altinget: 

"Vi er bekendt med, at Københavns Kommune og Intervare er uenige om, hvorvidt de anvendte vognmænd reelt skal betragtes som selvstændige, og dermed om arbejdsklausulen også er gældende for vognmændenes egne arbejdsvilkår. Frederikssund vil derfor følge, hvordan denne sag udvikler sig," skriver kommunen i et mailsvar. 

Første skridt i det københavnske slutspil om Intervares fremtid bliver taget fredag, hvor firmaet har deadline til at indlevere dokumentation om betaling og arbejdsforhold for de chauffører, der leverer varer til Københavns Kommunes borgere. 

Derefter skal kommunens kontrolenhed mod social dumping udarbejde deres endelige rapport om forholdene for Intervares chauffører i København. 

På baggrund af rapporten skal politikerne på Københavns Rådhus så tage endelig stilling til, om kommunen fortsat skal bruge Intervare som leverandør. 

Udover Frederikssund Kommune, skeler også Ballerup, Furesø og Egedal Kommune til undersøgelsen fra København. 

De tre kommuner svarer ligeledes, at de holder særligt øje med spørgsmålet om, hvorvidt Københavns Kommunes arbejdsklausul om regler for løn- og arbejdsvilkår også gælder for Intervares chauffører, der er tilknyttet som selvstændige vognmænd og ikke traditionelt ansatte. 

Altinget har i alt spurgt 22 kommuner i Region Hovedstaden, om de har et samarbejde med Intervare, og om de har gennemført en undersøgelse af chaufførernes arbejdsvilkår. 

Kommune har givet dagsbøder 

I Altingets rundspørge svarer fem kommuner, at de selv har undersøgt vilkår for Intervare-chauffører i deres kommune, og konkludereret, at der ikke var sket overtrædelser af regler for løn- og arbejdsforhold. 

I Hvidovre Kommune har kommunalstyret netop besluttet at igangsætte endnu en kontrol af forholdene for Intervares chauffører. 

Hos Gentofte Kommune valgte kommunen tilbage i juni at ophæve samarbejdet med Intervare A/S datterselskab Nemlig.com, der også har fået kritik for uacceptable løn- og arbejdsvilkår. 

Samtidig valgte kommunen at idømme Intervare en bod, fordi virksomheden ikke på det tidspunkt kunne dokumentere, at chaufførernes forhold var iorden.

Boden fungerer som dagsbøder, der løber, indtil Intervare kan dokumentere en forbedring af chaufførernes betaling og arbejdstider.

Michael Fenger, Gentoftes borgmester, siger til Altinget, at kontrolsagen med Intervare er endnu ikke afsluttet. Derfor er bodens størrelse endnu ikke opgjort.

"Vi har den holdning, at der skal være ordentlige forhold for medarbejderne i de virksomheder, der er leverandører til vores kommune. Det er vi meget tydelige om, når vi indleder et samarbejde. Heldigvis er det meget sjældent, at vi ikke ved dialog kan finde os til rette med vores leverandører," skriver Michael Fenger i et mailsvar. 

Flere kommuner har ikke undersøgt arbejdsforhold

Brøndby, Greve og Hørsholm Kommune skriver til Altinget, at de ikke har undersøgt løn-og arbejdsforhold for de chauffører, der bringer varer ud til kommunernes borgere. 

Det samme gør sig gældende for Rudersdal Kommune, hvor man dog afventer resultatet af en undersøgelse lavet på tværs af en række nordsjællandske kommuner.

Flere kommuner, herunder Dragør, Ishøj, og Vallensbæk kommune har ikke svaret på Altingets rundspørge. 

Altinget har forsøgt at få en kommentar til rundspørgen fra Intervare A/S.

I en skriftlig kommentar svarer virksomhedens kommercielle direktør, Mikkel Pilemand, følgende.

“Intervare har gennem 20 år haft og har fortsat et godt og tillidsfuldt samarbejde med en række af landets kommuner. I alle årene har Intervare anvendt transportvirksomheder til distribution af de dagligvarer, som vi pakker til borgerne. Ingen kommuner – heller ikke Københavns Kommune - har anfægtet dette gennem årene. En lang række kommuner har allerede afsluttet deres omfattende gennemgang af Intervare med den konklusion, at Intervare til fulde opfylder de sociale klausuler, og det er vi sikre på, også vil være tilfældet, når der falder en endelig afgørelse i sagen med Københavns Kommune. Derudover har vi ingen kommentarer i forhold til de enkelte, konkrete kundeforhold,” siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør hos Intervare.

”Fakta er, at de transportfirmaer, der forestår udbringningen af varerne til borgerne i Københavns Kommune, har et overskud på ca. 45.000 kr. om måneden til at dække vognmandens løn ved en arbejdsuge på ca. 45 timer, hvorfor de er sikret en god betaling for det stykke arbejde, de udfører. En betaling, der i øvrigt er højere, end hvis de havde været ansat som chauffører og aflønnet efter overenskomst,” siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør hos Intervare. 

,

Forrige artikel Dagens overblik: Ministers lift med marinefartøj var ulovligt, siger ekspert Dagens overblik: Ministers lift med marinefartøj var ulovligt, siger ekspert Næste artikel Hvornår skal Støjberg afhøres, og hvornår forklarer departementschefen sig? Sådan forløber rigsretssagen Hvornår skal Støjberg afhøres, og hvornår forklarer departementschefen sig? Sådan forløber rigsretssagen