Fagbevægelsens top vil føre valgkampagne for Arne-pension, offentlig velfærd og efteruddannelse

Fagbevægelsens Hovedorganisation forventer at bruge 7,5 millioner kroner på at flytte stemmer til de partier, som efter et folketingsvalg vil garantere retten til tidlig pension, sikre velfærdsinvesteringer før nye skattelettelser og efteruddannelse. Det fremgår af organisationens valgstrategi.

"FH bidrager til, at der efter valget er et lønmodtagervenligt politisk flertal, ved at flytte stemmer til partier, som støtter FH’s mærkesager – eller ved at flytte stemmer væk fra partier, som er imod FH’s mærkesager."

Sådan lyder det i valgstrategien fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, der til det kommende folketingsvalg først og fremmest har som mål at garantere Arne-pensionen, sikre flere velfærdsinvesteringer før skattelettelser og mere efteruddannelse af faglærte. 

I alt har FH afsat 7,5 millioner kroner på sin valgkampagne, der blandt andet skal bestå af hjemmesider, analyse og pressehistorier. Allerede nu har foreningen lanceret en foreløbig kampagne for Arne-pensionen.

Ekspert: FH har taget første stik hjem

Strategien, der blev vedtaget af hovedbestyrelsen allerede i slutningen af maj slår også fast, at FH skal forsøge at få sine forslag bredt præsenteret overfor partierne, særligt i optakten til selve valgkampen.

Og indtil videre lader det til at virke, lyder det fra Susanne Hegelund, der er indehaver af lobbybureauet Hegelund og Mose og i mange år har beskæftiget sig med lobbyisme og politisk kommunikation. 

"Vi kan konstatere, at det er lykkes at få både Venstre og Inger Støjberg til at frede Arne-pensionen. Hvor meget, det skyldes FH's indsats, ved vi ikke, men umiddelbart virker valgstrategien grundig og velforberedt. FH skal varetage interesserne for en meget bred gruppe af lønmodtagere i både det offentlige og private og har vurderet, at de tre mærkesager er vigtige for dem alle - og det er velkendte holdninger," siger hun.  

Når arbejdere stemmer blåt 

FH er ifølge sine vedtægter partipolitisk neutral, og sidste år viste en Epinionsmåling for Altinget, at knap en tredjedel af arbejdervælgerne stemmer på et parti med en borgerlig økonomisk politik. Nye Borgerlige kom ind på en andenplads efter Socialdemokratiet. 

Store medlemsforbund som 3F, HK og FOA har for længst droppet den centrale partistøtte. I stedet lader de det være op til lokalafdelingerne at beslutte, om de vil støtte bestemte partier økonomisk. 

Ifølge Susanne Hegelund er det også værd at bemærke, at valgstrategien netop ikke nævner bestemte partinavne. 

"Mærkesagerne er selvfølgelig klart mere røde end blå - den nævner for eksempel ikke spørgsmålet om økonomisk vækst - men det er ikke overraskende. I slutningen af 80'erne havde det daværende LO et klart mål om at få væltet Poul Schlüter. I dag samarbejder arbejdsmarkedets parter med begge fløje efter valget," siger Susanne Hegelund. 

Altinget ville gerne have spurgt FH-formand Lizette Risgaard om, hvorfor hun mener, at de tre mærkesager er de vigtigste for lønmodtagerne, men hun har ikke ønsket at kommentere valgstrategien. 

Forrige artikel Fra nul til 24 uger: Se abortgrænserne i alle EU-lande Fra nul til 24 uger: Se abortgrænserne i alle EU-lande Næste artikel Løkke vil have Løkke vil have "rigtige mennesker" på Christiansborg: Se Moderaternes kandidatliste her