Kontrakt afslører: Chauffører hos Nemlig.com-ejer risikerede bøder på op til 100.000 kroner

Chauffører, der kører varer ud for Københavns Kommune for firmaet Intervare A/S, har risikeret store bøder, hvis de udeblev fra vagter eller fik ophævet deres kontrakt, viser dokumenter. Ifølge Intervare blev bødesystemet skrottet i marts. Bøderne fremgik dog stadig af chaufførernes kontrakter flere måneder senere. 

Bøder på 250 kroner for at være forsinket, og 8.000 kroner, hvis man udebliver fra en vagt på grund af eksempelvis sygdom. 

Det har som minimum indtil juni måned været vilkårene for chauffører i Intervare A/S, der til daglig leverer varer til Københavns Kommunes borgere igennem den samarbejdsaftale, som virksomheden har med kommunen. 

Størrelsen og de forskellige typer af bøder fremgår af kontrakten mellem chaufførerne og Intervare A/S, som Altinget Hovedstaden har set. 

Af kontrakten fremgår det desuden, at bøden kan stige til 100.000 kroner, hvis Intervare vælger at ophæve kontrakten med en chauffør på grund af udeblivelse fra en vagt. 

Peter Breum, advokat med ekspert i ansættelsesret har set kontrakten.

Han kalder størrelsen på de bøder, som Intervare har skrevet ind i sine kontrakter for “afsindigt høje”.

“Chaufførerne risikerer uhyrligt store bøder for selv minimale overtrædelser af kontrakten," siger Peter Breum. 

"Når firmaet så oveni forbeholder sig retten til at give dem en bøde på 100.000 kroner, hvis de ophæver kontrakten med vognmanden, er vi jo ude i en form for stavnsbinding," vurderer advokaten. 

Af kontrakten fra Intervare fremgår det, at det er op til chaufføren selv at finde en afløser ved sygdom.

Hvis det ikke lykkedes, betragtedes det som en "væsentlig misligeholdelse af kontrakten", som berettiger Intervare til at give chaufføren en dagsbod på op til 8.000 kroner. 

Ud over bøder, hvis de udebliver fra vagter, eller får ophævet deres kontrakt, har Intervare-chaufførerne også risikeret en bøde på 250 kroner, hvis de er for langsomme til at læsse varerne på deres biler ved Intervares lager. 

 

 

Firma: Vi giver ikke bøder

Intervare A/S kommercielle direktør Mikkel Pilemand, har tidligere afvist overfor Altinget, at virksomhedens chauffører får bøder for forsinkelser eller sygdom. 

Altingets spørgsmål, og virksomhedens svar lød således: 

Er det korrekt, at Intervare-chauffører risikerer bøder, hvis de er forsinkede eller bliver hjemme på grund af sygdom? Og er det korrekt, at chaufførerne ikke har mulighed for at holde ferie – og i så fald hvorfor? 

“De selvstændige erhvervsdrivende kan frit gøre brug af afløsere, således de selv kan afholde ferie, barsel m.m. Der findes ikke modregninger eller ”bøder” for forsinkelser,” lød svaret dengang fra kommerciel direktør Mikkel Pilemand. 

I en skriftlig kommentar til Altinget skriver kommerciel direktør Mikkel Pilemand nu, at alle modregnings og bødeordninger i virksomheden blev suspenderet i marts 2021. 

Altinget har gjort Intervare opmærksom på, at den kontrakt, som Altinget har set, og hvor de forskellige bødeformer er beskrevet, er dateret fra slutningen af maj. Virksomheden fastholder dog, at bøde- og modregningsordninger blev suspenderet i marts. 

"Intervare er i gang med at opdatere kontrakterne for de selvstændige transportfirmaer, og de fremtidige kontrakter vil ikke komme til at indeholde disse modregningsordninger," skriver Mikkel Pilemand. 

Ifølge Altingets oplysninger fremgår oplysningen om bøderne stadig af chaufførernes kontrakter.

Ifølge Mikkel Pilemand har Intervare givet maksimalt fem bøder a' 250 kroner til chauffører i forbindelse med forsinkelser i løbet af de seneste fem år. Derudover har ingen chauffører ifølge direktøren fået en bøde på 8.000 kroner i de seneste fem år. 

Derudover har Altinget spurgt, hvorfor Intervare finder det nødvendigt at give chaufførerne bøder. Dette har virksomheden dog ikke svaret på.

Ekspert: Kontrakt er urimelig og ugyldig 

Udover de forskellige bøde-typer er der også skrevet en såkaldt kunde-klausul ind i chaufførernes kontrakter, som træder i kraft, hvis chaufførens kontrakt bliver ophævet. 

Klausulen forbyder chaufførerne at levere dagligvarer til danske borgere, som de har leveret til, mens de havde kontrakt med Intervare. Den gælder i 12 måneder efter, chaufføren og Intervare går hver til sit. 

Bryder chaufføren klausulen, skal vedkommende betale en bod på 50.000 kroner til Intervare. 

“Der er tale om en kontrakt, der er urimelig på stort set alle punkter, og som repræsenterer et ekstremt skævt magtforhold mellem chaufførerne, og Intervare, siger Peter Breum. 

“Min vurdering er, at kontrakten med al sandsynlighed er ugyldig i henhold til dansk aftaleret. Der er så mange kritisable forhold, at det kan være svært at vide, hvor man skal starte,” tilføjer advokaten. 

Chauffører skal selv lægge ud 

I kontrakten fra Intervare kan man også læse, at chaufførerne selv skal have penge med, så de kan lægge ud for eventuelle ekstra indkøb til kunder, som de leverer varer til. 

“Vi er jo nede i eksempler, der nærmer sig det absurde. Pludselig skal chaufføren nu også hæfte personligt for varekøb til Intervares kunder. Det hører ingen steder hjemme, siger Peter Breum. 

Han kritiserer også, at Intervare stiller strenge krav til chaufførernes udseende, herunder, at de skal være nybarberede. 

“Det er jo ikke noget, som en arbejdsgiver normalvis kan kræve af sine ansatte. Faktisk vil jeg mene, at vi bevæger os på kanten af det tilladte, fordi det eksempelvis kan afholde ansatte af særlige religiøse orienteringer fra at søge arbejde i virksomheden, siger Peter Breum.

Ifølge Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Intervare, vil "uhensigtsmæssige formuleringer som for eksempel krav til at være nybarberet" blive fjernet fra de kommende chauffør-kontrakter. 

Forrige artikel Fagforeninger i opråb til regeringen: Kræver penge til lønkomité Fagforeninger i opråb til regeringen: Kræver penge til lønkomité Næste artikel Lovindgreb vedtaget: Nu stopper sygeplejerskernes strejke Lovindgreb vedtaget: Nu stopper sygeplejerskernes strejke