V-borgmester: Lad os få mest muligt ud af DSB-investeringer

TRANSPORTDEBATTEN: Vi bør lære af fortidens fejl, og derfor skal fremtidige DSB-investeringer placeres i Danmark til gavn for danske arbejdspladser, skriver borgmesteren i Randers, Claus Omann Jensen (V).

Af Claus Omann Jensen (V)
Borgmester, Randers Kommune

Regeringen har fat i noget af det rigtige med oprettelse af togfonden, hvor cirka 14 af de omkring 28 milliarder kroner forventes at gå til indførelse af timemodellen.

Det er et både rigtigt og vigtigt rationale.

Kan vi binde landsdelene sammen med en effektiv infrastruktur, øges ikke bare sammenhængskraften i vores samfund, men også vores effektivitet.

Skulle man være i tvivl om den sammenhæng, så læs den seneste rapport fra Produktivitetskommissionen om infrastruktur.

Alle, der har prøvet at sidde i kilometerlange køer på den østjyske motorvej eller på de københavnske indfaldsveje, må også have tænkt, at vi da må kunne gøre noget anderledes.

Timemodellen er en ny vej, der rummer et stort potentiale. 

Gå over sporet - ingen tog!
Som central operatør på jernbanedriften får DSB et stort medansvar for at implementere en timemodel sammen med ejeren af banenettet, BaneDanmark.

Løsningerne vil vedrøre alt fra bedre linjeføring af skinner, bedre signalsystemer og naturligvis mere moderne og effektive tog.

Og her kan fortiden skræmme.

For når vi tidligere har forsøgt at effektivisere og modernisere jernbanedriften i Danmark, ja så er det indimellem kørt af sporet.

Vi havde i Danmark en stor viden omkring produktion af tog af høj kvalitet. Men da der i år 2000 skulle vælges ny tog-generation, satsede man alligevel på udenlandske leverandører.

Dermed udnyttede vi ikke den store, danske kompetenceklynge på området og bakkede ikke op om de højt specialiserede arbejdspladser i produktionen.

I stedet blev investeringen placeret i udlandet uden nævneværdigt udbytte. I dag taler historien om IC4-togene vel sit eget tydelige sprog.

El og diesel på banen
Det er svært at forestille sig, at man kan komme uden om at investere i kombinerede el- og dieseltog, når timemodellen skal realiseres.

Det er miljørigtige og mere effektive tog, som samtidig kan skabe danske arbejdspladser.

Vi har nemlig stadig en kompetenceklynge inden for dette specifikke område, som er internationalt førende.

Lad os lære af fortidens fejl og denne gang værne om og investere i egen kompetenceklynge. Det har store perspektiver.

Ikke kun Danmark har behov for at investere i banenettet og togdriften.

I EU arbejder stærke kræfter på at få en større del af godstransporten over på skinnenettet.

Det er miljøvenligt, rationalt, og aflaster et hårdt belastet vejnet i Europa. Jeg tror, at fremtiden vil byde på mange store opgaver for virksomheder, der kan levere de rigtige løsninger til togdrift.

Investér i Danmark
Jeg håber, at regeringen og DSB i fællesskab tør træffe de rigtige valg for fremtidens løsninger.

En investering i infrastrukturen bør også være en investering i en eksisterende kompetenceklynge og danske arbejdspladser.

Med IC4-togene slog investeringen helt fejl - nu har vi en mulighed for at investere med afkast:

Effektive tog medproduceret i Danmark af en kompetenceklynge med stort eksportpotentiale.

Forrige artikel Kystbanen skal ikke tilbage til DSB Kystbanen skal ikke tilbage til DSB Næste artikel Dansk Tog: Udbud bedre end tildelte kontrakter Dansk Tog: Udbud bedre end tildelte kontrakter