Skarp konkurrence i vejtransporten

DEBAT: Uklare regler for cabotagekørsel fører til social dumping. Der er brug for at håndhæve og kontrollere de nuværende regler bedre – eventuelt igennem overvågning ved brug af GPS og andre intelligente transportsystemer.

Af Anne E. Jensen (V)
Medlem af Europa-Parlamentet

Netop nu går tonerne højt i vognmandsbranchen, når der debatteres om udenlandsk transportarbejde på danske landeveje - og især om den såkaldte cabotagekørsel. Mange vognmænd føler sig trængt af konkurrence fra udenlandske chauffører til lav løn og uhyrlige arbejdsforhold.

Cabotagekørsel er som udgangspunkt en god ide. Den indebærer, at en dansk vognmand, der kører varer fra Danmark til Holland, kan tage nye varer op undervejs, som vognen tømmes, og have returgods med tilbage. Grundlæggende skal cabotage sikre, at der kommer færre lastbiler på vejene.

Det er miljømæssigt en god idé og samtidig omkostningseffektivt. Når der trods dette er stor modvilje mod netop cabotagekørsel i dele af den danske vognmandsbranche, skyldes det, at nogle udenlandske vognmænd og chauffører bliver i landet og udfører nationale transporter til lave lønninger - ofte i strid med reglerne. Og så er der lige pludselig ikke tale om cabotage, men om social dumping.

Reglerne er uklare
Som situationen er i dag, ser vi desværre ikke en tilfredsstillende håndhævelse af cabotagereglerne, og når EU-landene håndhæver reglerne, gøres det på meget forskellig vis. Særligt efter optagelsen af de 10 nye medlemslande i 2004 er der store forskelle i arbejdsforhold, lønforhold for chaufførerne, arbejdstider og administration af køre/hviletidsregler. Det er derfor en særdeles vanskelig og betændt sag at snakke cabotagekørsel, fordi der i praksis er mange uklare regler og fortolkninger af lovgivningen.

EU-Kommissionen med transportkommisær Kallas i spidsen har da også forstået kompleksiteten og alvoren i debatten om cabotage og social dumping. Han har netop trukket sit planlagte forslag om en yderligere liberalisering af transportmarkederne tilbage, indtil en ny Kommission bliver indsat efter valget i 2014.

Det er fornuftigt at vente med en yderligere liberalisering i den nuværende situation. Vi bør i stedet bruge tiden på at håndhæve og kontrollere de nuværende regler bedre - eventuelt gennem overvågning ved brug af GPS og andre intelligente transportsystemer. Social dumping i vejtransporten på grund af misbrug og manglende håndhævelse af reglerne skal stoppes. Er der først styr på de ting, er der forhåbentlig mere opbakning til mulighederne for at liberalisere cabotagereglerne.

Forrige artikel DI har fået let til kniven DI har fået let til kniven Næste artikel Trafiksikkerheden kan blive endnu bedre Trafiksikkerheden kan blive endnu bedre