Trafiksikkerheden kan blive endnu bedre

DEBATPANEL: Selvom Danmark ligger i den europæiske top tre, når det kommer til trafiksikkerhed, er der stadig plads til forbedringer. Det mener Anders Rosbo, direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Af Anders Rosbo
Direktør i Rådet for Sikker Trafik

Danmark ligger nu i det europæiske førerfelt. Når det gælder trafikdræbte pr. indbygger, ligger vi på niveau med Sverige og Holland og kun en mulespids efter England. Med Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan har vi sat nye ambitiøse mål frem mod 2020.

Der er stor grund til at glæde sig over udviklingen i trafiksikkerheden i Danmark de senere år. Det har været den bedste udvikling i hele Europa. Med 175 trafikdræbte i 2012 er vi nede på godt 30 trafikdræbte pr. million indbyggere, hvilket rækker til en placering i den europæiske top tre.

Noget af det, der har forbedret trafiksikkerheden, er skærpet lovgivning ift. knallertkørsel, skrappere sanktioner for overtrædelse af hastighedsgrænserne, klippekortsordningen, forbedring af sikkerheden på vejene, sikre biler, bedre traumebehandling, besøg i udskolingen af Rådets store korps af trafiksikkerhedsambassadører - der selv er ofre for trafikuheld, og møder de unge i øjenhøjde - større brug af sikkerhedssele, færre spritulykker, et fald i gennemsnitshastigheder på landevejene og ikke mindst politiets synlige kontrol er indsatser med effekt.

Men situationen er den, at over 3.000 fortsat kvæstes i trafikken i Danmark. Det er alt for mange tragedier i de danske hjem.

Den fortsatte indsats
Rådet for Sikker Trafik har været sekretariat for den nye handlingsplan for trafiksikkerhed, der sætter mål frem til 2020. Her er målet, at antallet af dræbte skal ned på 120 personer, og antallet af kvæstede skal ned på 2.000. Det vil sige en halvering ift. 2010 ulykkestallene, hvilket er præcis den samme målsætning, man har sat sig i EU.

Der er fortsat udfordringer i trafiksikkerheden. De unge fylder relativt meget i ulykkesstatistikken i forhold til deres procentuelle andel af befolkningen. Her vil vi sætte ind med mere kommunikation til forældrene, skræddersyet undervisningsmateriale til eleverne i udskolingen og forsøg med gradueret kørekort.

Der er fortsat alt for mange, der er ukoncentrerede, når de færdes i trafikken. Og udviklingen af den nye smartphoneteknologi gør også, at mange bruger bilen som kontor eller som om, de sad hjemme i stuen. Vi skal have hjulpet trafikanterne, så de bliver mere bevidste om, at når de sidder bag rattet, kræver det fuld opmærksomhed.

Vi vil endvidere fortsætte vores kampagner mod spritkørsel med fokus på, hvad man kan gøre før, under og efter festen. Vi vil forsætte med indsatser rettet mod for høj fart med udgangspunkt i den kendsgerning, at flere og flere har sænket hastigheden. Så gør ligesom dem.

Sikkerhedsudstyr i bilerne har også haft en betydning for den gode udvikling i trafiksikkerheden, men der er fortsat et større rationale i at følge udviklingen i sikkerhedsudstyr og udbrede kendskabet til danskerne.

De sidste seks år har vi oplevet cirka 10.000 færre dræbte og kvæstede i Danmark. Det er rigtig flot. Det skyldes i høj grad indsatsen og samarbejdet mellem de mange aktører i Danmark på trafiksikkerhedsområdet.

Men der omkommer og kvæstes fortsat over 3.000 på de danske veje. Derfor fortsætter indsatsen med kursen sat mod 2020.

Trafiksikker sommer til alle.

Forrige artikel Skarp konkurrence i vejtransporten Skarp konkurrence i vejtransporten Næste artikel Dyretransporter: Fødevareministeren må ind i kampen Dyretransporter: Fødevareministeren må ind i kampen