DI har fået let til kniven

DEBATPANEL: I Finland har man gjort piratkørsel mindre attraktivt, lyder det fra Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe. Han håber, at Danmark vil følge trop.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F's Transportgruppe

I gamle dage sagde man, at molboerne var dumme, og at finnerne havde let til kniven.

I dag udføres der fortsat molboarbejde. Om finnerne kan man sige, at de giver piratkørsel kniven. Det er sikkert og vidst. Og en historie om både moral og morale.

Finske politikere vil ikke finde sig i, at rumænske, bulgarske og baltiske lastbiler slider finsk asfalt tynd i uger og måneder med underbetalte chauffører bag rattet. Det vil den finske transportbranche heller ikke.

25. april blev det sværere at underbyde finske vognmænd og chauffører. Hvis man er imod social dumping og piratkørsel, viser de finske løsninger og idéer vejen frem.

Hvis man går ind for social dumping, kan man forsøge at blokere de finske løsninger. Og det er der nogen i Danmark, der gør. Endda med en meget skarp kniv plantet mellem skulderbladene på den finske regering, den danske transportminister og Europas chauffører og vognmænd.

Aktør uenighed
DI Transport, ITD og speditørerne har skrevet brev til EU-Kommissionen. Her advares om, at den finske model strider mod EU's regler. Og at Danmark "pønser" på samme model.

DI, ITD og speditørerne stikker især til en bestemt ide. En skarp opstramning, der vil forbyde udenlandske lastbiler at køre mere end 10 ture på tre måneder med gods internt i Finland.

Siden eftersommeren har vi fra dansk side arbejdet med piratkørsel. "Vi" er: 3F's Transportgruppe, ITD, DI, FDL, DTL, speditørerne, politiet og embedsfolk fra Trafikstyrelsen.

Vi har netop barslet med en rapport med brugbare løsninger. Herunder de finske tiltag, som jeg og 3F's Transportgruppe anbefaler sammen med DTL og FDL.

Det gør DI, ITD og speditørerne sandelig ikke. Det kunne man læse i Børsen og Lastbilmagasinet, en uge før vores fælles rapport udkom.

Finske modeller eller ej. I Danmark har vi en dansk model, hvor man når frem til et resultatet, før man udtaler sig. Sådan er det åbenbart ikke, når ITD, DI Transport og speditørerne er med ved forhandlingsbordet. Så står den på molboarbejde, hvor man tramper rundt i kornmarken med lækager til EU og pressen under forhandlingsbordet.

Forhåbninger for fremtiden.
Det bliver spændende, hvad EU-kommissionen mener og tror. Men kun EU-domstolen kan svare på ITD's, DI's og speditørernes spørgsmål.

Det bliver også spændende, hvad de skarpe finske regler betyder for prisen på transport i Finland. Næppe mange promiller. Men måske nogle finske speditører må droppe en årgangswhisky i ny og næ.

Til gengæld ser finnerne nu mindre til det vækst-fænomen, der præger Danmark: Rastepladser og forladte industrigrunde fyldt med stadigt flere bulgarske, rumænske og baltiske lastbiler aften og weekend.

Finnerne har flere tiltag, vi kan bruge i resten af EU. I Finland tæller hver losning af varer på ruter gennem landet nu for en tur, når man fragter finsk gods i udenlandske lastbiler. Og i Finland skal købere af transport stå til ansvar for, om udenlandske vognmænd betaler moms.

Mon ikke det giver efterspørgsmål på finske chauffører og vognmænd? Og gevinst til den finske statskasse fra finske chauffører, der skal betale skat, fordi de får noget at køre med.

Finland gør op med pirateriet. Det gør vi forhåbentlig også i Danmark. Med mindre vi kun skal lave molboarbejde, fordi DI Transport, ITD og speditørerne har fået let til kniven.

Forrige artikel Efterlysning: Grøn køreplan for den tunge transport Efterlysning: Grøn køreplan for den tunge transport Næste artikel Skarp konkurrence i vejtransporten Skarp konkurrence i vejtransporten