Drivkraft Danmark: Lad vognmændene tælle el med i opfyldelsen af fortrængningskravet

For at understøtte omstillingen af den tunge transport bør den kommende regering udvide fortrængnings-kravet til også at omfatte el, skriver Jacob Stahl Otte.

I 2020 blev der med aftalen om ”Grøn omstilling af vejtransporten” indført et CO2-fortrængningskrav til vejtransporten.

Kravet, der fremmer brugen af avancerede biobrændstoffer, biogas, brint og PtX, reducerer transportens udledning med cirka 1,4 millioner tons CO2 i 2030.

Der er dog allerede sket meget siden 2020, og tiden er inde til at overveje en justering af kravet. Den foregående regering havde lagt op til, at CO2-fortrængningskravet skulle ses efter i sømmene i 2023, og fra Drivkraft Danmark skal der lyde en opfordring til, at den kommende regering gør det samme.

I den forbindelse vil det være helt oplagt at inkludere el til den tunge transport. Samtidig bør det overordnede krav hæves, så øget elektrificering ikke udvander CO2-fortrængningskravet, og transporten kan levere et endnu større bidrag til at nå 70 procent-målet i 2030.

Elbilerne er allerede godt vej
De færreste tvivler efterhånden på elbilerne som løsningen i den lette transport. CO2-fortrængningskravet vil derfor i stigende grad være et krav til den tunge transport, som ikke omstilles i samme fart som den lette. Det betyder, at der skal flere løsninger i spil. Det gælder avancerede biobrændstoffer, biogas, brint, PtX og i stigende grad også el.

De store lastbilproducenter taler stort set kun om el og brint, når de spår om fremtidens løsninger, men teknologierne er endnu for dyre for de fleste vognmænd. Et element, der både kan forbedre businesscasen for vognmændene og udbyderne af ladeinfrastruktur, kunne være at inkludere offentlig ladning af el til tung transport i CO2-fortrængningskravet.

CO2-fortrængningskravet pålægges leverandører af energi til transporten. Kravet opfyldes i dag med biobrændstoffer, biogas, brint og PtX. Det er især biobrænd-stofferne, der fylder, men i takt med at der kommer nye teknologier på hylderne, udvides mulighederne.

Når el til den lette transport ikke er en del af CO2-fortrængningskravet, skyldes det især, at elektrificeringen af den lette transport fremmes med andre midler – især ved at elbilerne er fritaget for den meget høje danske registreringsafgift.

Lastbiler betaler imidlertid ikke registreringsafgift, og de kan derfor ikke understøttes på samme måde. Det vil de kunne ved at inkludere offentlig opladning af el til den tunge transport i CO2-fortrængningskravet, fordi salg af el vil få en større værdi, hvis det indgår i fortrængningskravet.

{{toplink}}

Forrige artikel Københavns Lufthavne: Indenrigsflyvning har et stort potentiale til at være den mindst klimabelastende transportform Københavns Lufthavne: Indenrigsflyvning har et stort potentiale til at være den mindst klimabelastende transportform Næste artikel Rådet for Bæredygtig Trafik: En grøn mobilitetsplan skal være førsteprioritet for den nye regering Rådet for Bæredygtig Trafik: En grøn mobilitetsplan skal være førsteprioritet for den nye regering