Dansk Jernbaneforbund: Jernbanen skal med i fremtidens trafikplanlægning

Fremtidens trafikvækst kan ikke løftes af bilen alene. Der er ikke plads til alle de biler og trafikstøjen fra vores veje belaster stadig flere og flere. Der er ingen vej udenom at tænke jernbanen med, skriver Preben Steenholdt Pedersen.

Jeg er jernbanemand til fingerspidserne. Og som jernbanemand drømmer jeg altid om, at en ny regering også betyder en ny offensiv satsning på jernbanen. Jeg kigger med lange øjne til vores nabolande Tyskland, Sverige og England, hvor der satses massivt på den skinnebårne transport. Kunne vi bare finde det samme ambitionsniveau frem i lille Danmark.

Men jeg er også realist. Og jeg må nøgternt konstatere, at der ikke et bredt flertal i Folketinget for at hæve ambitionsniveauet for vores jernbane væsentligt. Faktisk blæser vindene nærmest den modsatte vej i de her tider. Og det skyldes ikke mindste den energikrise, som vi befinder os i ovenpå Ruslands brutale overfald på Ukraine.

Energikrisen presser jernbanen både direkte og indirekte. Direkte, fordi det bliver dyrere at fremføre tog. De massive prisstigninger på energi har for eksempel allerede gnavet mange hundrede millioner af DSB’s økonomi i 2022, og også landets øvrige driftsselskaber slås med energiregninger uden sidestykke.

Hvis energiregningen alene ender hos passagerne, kan man kun frygte for de langsigtede konsekvenser for toget. Og det oveni coronakrisen, der også gjorde sit betydelige indhug i passagertallene.

Men energikrisen presser også jernbanen indirekte. I de kommende år skal vi for alvor vriste os ud af afhængigheden af russisk energi – blandt andet skal fjernvarmenettet udbygges markant.

Det koster mange penge, der kræver råstoffer og materiel, og det kræver specialiseret arbejdskraft, der også er en mangelvare. Derfor er flere da også allerede nu begyndt at kigge på Infrastrukturaftalen fra 2021. Måske man kunne udskyde et par projekter og dermed både frigøre midler, stål og hænder?

Fremtidens trafik har brug for jernbanen
Jeg vil gerne advare mod at skyde jernbaneprojekterne. Der er ikke ét initiativ i infrastrukturaftalen på jernbaneområdet, der blot kan lægges til side, mens vi venter på bedre tider – i hvert fald ikke uden, at det får konsekvenser for jernbanen.

For vi skal have jernbanen med i fremtidens trafikplanlægning. Bilen er bare ikke en bæredygtig løsning. Selvom fremtidens biler måske kører på grønne drivmidler, så fylder og støjer de fortsat.

Fremtidens trafikvækst kan derfor ikke løftes af bilen alene. Der er ikke plads til alle de biler og trafikstøjen fra vores veje belaster stadig flere og flere. Der er ingen vej udenom at tænke jernbanen med.

Og derfor er min bøn til den kommende regering egentlig ret beskeden: Hold fast i de planlagte investeringer i banen, så jernbanen også i fremtiden kan være et reelt alternativ til privatbilismen. Og find pungen frem her og nu, så de høje energipriser ikke lægger nok en møllesten om halsen på jernbanen. Vi skal have jernbanen sikkert igennem krisen.

Hvis den kommende regering magter at løse de to udfordringer, så vil der lyde ros herfra. Og jeg vil kunne affinde mig med at skulle vente på de næste store jernbaneprojekter til om et par regeringers tid.

{{toplink}}

Forrige artikel Borgmester: Overdækning af motorveje med solceller løser flere problemer på en gang Borgmester: Overdækning af motorveje med solceller løser flere problemer på en gang Næste artikel DI Transport: En ny regering skal holde fast i infrastrukturplanen DI Transport: En ny regering skal holde fast i infrastrukturplanen