Mange fordele ved små vandværker

DEBAT: Der er mange fordele ved de små vandværker, skriver Ole Wiil fra Foreningen af Vandværker i Danmark som svar på Torben Nøhrs indlæg.

Af Ole Wiil
Landsformand i Foreningen af Vandværker i Danmark (FVD)

Foreningen af Vandværker i Danmark er fuldstændig enig med KTC's formand, Torben Nøhr, om, at tilsynet med det danske drikkevand kan blive meget bedre (her). Men når dette er sagt, må jeg konstatere, at FVD og Torben Nøhr står meget langt fra hinanden, hvad angår ressourcerne til at forsyne danskerne med rent drikkevand. Dette skyldes, efter min mening, Torben Nøhrs manglende viden om dansk vandforsyning.

Om kommunens tilsynsrolle nævner Torben Nøhr udviklingen i de tidligere kommunale vandforsyninger, de nu selskabsgjorte forsyninger (godt nok med en bestyrelse, som stort set består af politikere), hvor kommunen nu skal gribe ind, hvis vandforsyningen ikke gør det godt nok (ja, det er jo fint - tidligere førte den kommunale vandforsyning tilsyn med sig selv).

Men herefter udtaler Torben Nøhr, at det står helt anderledes til med de små vandforsyninger - her er der masser af problemer, men de kommer sjældent frem i offentlighedens søgelys.

Kære Torben Nøhr, kommunens tilsynspligt omfatter samtlige vandforsyninger i Danmark, store såvel som små. Alle vandværker skal efterleve præcis det samme regelsæt.

Dine bemærkninger om tre forskellige tilsynsopgaver for kommunen vækker bekymring og gør det endnu mere nødvendigt at beskrive kommunernes tilsynsrolle mere uddybende, som FVD flere gange har anmodet miljøministeriet om.

Jeg synes, at det er dybt bekymrende, at en formand for en forening af tekniske direktører, der som embedsmænd neutralt og objektivt forvalter myndighedsansvar i forhold til vandforsyningerne, på denne måde angriber de mindre private vandværker og favoriserer de store. Torben Nøhr mener, de små vandforsyninger ikke er egnede til at drive vandværk. Han mener, at det ville være meget bedre, om vi centraliserede vandforsyningen i store professionelle vandselskaber (dette uden at kunne fremkomme med faglig og saglig dokumentation).

Det er jo ikke rigtigt. I Danmark forsynes halvdelen af befolkningen fra 2.600 større eller mindre private forbrugerejede og forbrugerstyrede vandværker og den anden halvdel fra 70 store offentlige vandforsyninger.

Spredning af risiko 
For et par år siden registrerede man alle forureninger. Naturligvis var der flest forureninger i de private vandforsyninger, alene af den årsag, at de udgør 40 gange så mange som de kommunale, men forholdsmæssigt udgør disse forureninger en mindre andel end i den kommunale sektor.

Heraf ses, at en forurening i et lokalt vandværk kun rammer en begrænset forbrugerskare i modsætning til en forurening på et stort værk, som berører mange tusinde, som vi har set det i Århus og Køge. Det husker du nok fra din tid som teknisk direktør i Køge. Så en spredning af risikoen er langt at foretrække i modsætning til en centralisering, som kan ramme rigtig mange.

Det turde derfor være indlysende, at den decentrale vandforsyning er en styrke for dansk drikkevand. I lokalområderne bor vi oven på vores drikkevand, vi vælger selv vores vandværksbestyrelser og disse er underkastet strenge analysekrav fra myndighedernes side, nøjagtig lige som de helt store. Vore analyseresultater er offentligt tilgængelige, og vi skal hvert år oplyse vore forbrugere om vandkvaliteten. Den lokale forankring giver tillige et ejerskab til og et medansvar for vandforsyningen, som er helt unikt.

Alle disse krav lever vi op til med effektive små vandværker drevet forsvarligt af frivillige folkevalgte bestyrelser, som brænder for deres lokale vandforsyning.

I øvrigt har de selskabsgjorte vandforsyninger nu også fået en bestyrelse. Men den er ikke valgt af forbrugerne, men udpeget af kommunalbestyrelsen - hvad ved de mon om vandværksdrift?

Ikke alene på frivillighed 
Dit spørgsmål om de små vandværker kan opretholdes eller må bukke under for de mange krav, der stilles til dem, er meget relevant, men igen er dine konklusioner fejlagtige grundet på manglende viden. De private vandværker drives ikke længere alene baseret på frivillighed. De stadig større krav til vandforsyningsdrift, administration m.m. har gjort det nødvendigt at alle private vandværker ansætter driftspersonale og administrativt personale på præcis samme måde, som i de store vandselskaber. Så på denne måde ligner alle vandforsyninger hinanden.

Herudover udliciterer de private vandværker alle større opgaver til velanskrevne ingeniørfirmaer i modsætning til de store vandforsyninger, som laver arbejdet selv. Vi er stolte af, at vi her lever op til den nye vandsektorlovs krav.

Alle private vandværker er indstillet på denne udvikling og er parate til at tage alle udfordringer op, som måtte komme. Og økonomisk er alle vandforsyninger godt rustet til at påtage sig denne opgave - med vandpriser, som ofte ligger under det halve af, hvad de store vandforsyninger forlanger, og med en god likviditet. Så de private vandværker har ikke behov for at fusionere med de nye selskabsgjorte vandforsyninger.

Kære Torben Nøhr, jeg finder dit indlæg meget misvisende og bundende i manglende viden om vandsektoren i Danmark.

Forrige artikel De små vandværker er problemet De små vandværker er problemet Næste artikel EU's klimamål på vej opad