DN: Danmark er ikke længere naturduks i EU

NYHED: Præsidenten for Danmarks Naturfredningsforening kommer i dagens indlæg med to eksempler på, at skiftende regeringer ikke har implementeret EU naturbeskyttelsesdirektiver.

Af Ella Maria Bisschop-Larsen,
Præsident, Danmarks Naturfredningsforening

Skiftende danske regeringer har tilsyneladende valgt at fortolke gældende EU-direktiver på natur og miljøområdet således, at de ikke skal tages lige så alvorligt, som EU ellers forventer.

EU-Kommissionen vurderer, at i hvert fald to af direktiverne ikke er implementeret godt nok i Danmark. I juli 2006 fremsendte Kommissionen derfor en åbningsskrivelse til den danske regering vedrørende mangelfuld implementering af både EF's Fuglebeskyttelsesdirektiv og Habitatdirektiv.

Tror det er misforståelse
Miljøministeriet mener, at det beror på en misforståelse af den danske lovgivning, men lover i sit foreløbige svar til kommissionen alligevel at rette eventuelle fejl.

Danmarks Naturfredningsforening mener, at kritikken er mere alvorlig.

Det står efter foreningens vurdering sløjt til med at indarbejde de to store naturbeskyttelsesdirektiver, Habitat- og Fuglebeskyttelsesdirektiverne, i Danmark, selvom Danmark med direktiverne har forpligtet sig til at udpege en række naturtyper, planter og dyr og sikre dem gunstig bevaringsstatus.

Men mange af de naturområder, der er udpeget, er reelt ikke beskyttede. Lad mig nævne to eksempler, hvor implementeringen halter.

Det første eksempel gælder Jagtloven
Danmark har i de marine områder mange store og særligt vigtige EF-fuglebeskyttelsesområder for en række jagtbare fuglearter. Her er det vigtigt, at de mange fugle får den fred og ro, de har behov for. Derfor er det helt uforståeligt, at der i Danmark er meget lange jagttider på vandfugle og jagt fra motorbåd - en jagtform, som er forbudt i mange andre lande i Europa.

Det strider mod Danmarks store betydning for netop de marine vandfugle, som flittigt benytter vores våde områder. Motorbådsjagt til havs er næppe i overensstemmelse med Fuglebeskyttelsesdirektivet set i det lys.

Det andet eksempel gælder Husdyrloven
I 2015 skal der være opnået god økologisk status i alle vandområder i Danmark og resten af EU.  Desværre lever stort set alle fjorde, 2/3 af søerne samt mindst halvdelen af vandløbene ikke op til de gældende målsætninger.

I 2009 skal der foreligge statslige indsatsplaner for alle vandområder med mål for, hvor meget næringsstofbelastningen skal ned for at opnå god økologisk tilstand. Efterfølgende skal kommunale handlingsplaner fastlægge, hvorledes målene opnås.

Landbruget fredes i otte år
Det er derfor helt uforståeligt, hvorfor Husdyrloven lægger op til at frede landbrug i en otte-årig periode, efter de enkelte landbrug har fået en godkendelse, når Danmark først i 2009 har fastlagt mål for, hvad naturen kan tåle af forurening fra landbruget, uden at naturen tager skade.

Den omfattende fredning af intensive husdyrbrug i Danmark er næppe i overensstemmelse med hverken Habitatdirektivet eller Vandrammedirektivet. Det påpeger DN allerede i sit høringssvar til Husdyrloven. Vi påpegede ligeledes, at der efterfølgende kan blive en konflikt mellem Husdyrloven og Miljømålsloven.

Danmarks Naturfredningsforening opfordrer derfor miljøministeren til at sikre, at EF's Fuglebeskyttelsesdirektiv, Habitatdirektivet og Vandrammedirektivet snarest implementeres korrekt i den danske lovgivning. Vi hjælper gerne til med at pege på, hvor der er særligt behov for at rette op.  

Forrige artikel Beregningsmodellerne er på plads Næste artikel Dansk Energi: CO2-lagring gavner klima og økonomi