FAF: Medie- og kulturpolitik er også arbejdsmarkedspolitik

FAF har længe kæmpet for, at arbejdsgivere i mediebranchen, der modtager offentlige midler, skal sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår. Det er nu blevet til virkelighed i medieaftalen, skriver René Høyer Jørgensen.

Af René Høyer Jørgensen
Sekretariatschef FAF, faglig organisation for freelancere og ansatte i produktion af spillefilm, seriefiktion, tv, kort- og dokumentarfilm, animation, computerspil og multimedier.

Så kom medieaftalen endeligt - og endeligt er der en regering, som sammen med de fleste af Folketingets partier slår fast, at medie- og kulturpolitik er også arbejdsmarkedspolitik. Nu har Folketinget aftalt, at den del af arbejdsstyrken, som arbejder med medier og kunst, skal anerkendes for deres professionalisme og som en del af det danske arbejdsmarked. Det manglede da også bare, med de eksportindtægter som film- og spilerhvervene tjener til Danmark.

FAF og vores medlemmer har længe kæmpet for, at arbejdsgivere, der modtager offentlige midler, skal sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår og at kunstnere bevarer deres rettigheder. Og nu er det blevet til virkelighed i medieaftalen.

Med medieaftalen er der en ramme for, at dårligt arbejdsmiljø og for lave lønninger i film-, tv-, animation- og spilbranchen løbende skal forhandles, fordi der nu skal indgås overenskomster. Den ramme, som medieaftalen giver FAF og arbejdsgivere til at håndtere ofte modsatrettede interesser, vil styrke den hårdt tiltrængte modernisering af branchens arbejdsmiljø. Branchen modtager offentlige midler og er en del af dansk erhvervsliv. Så selvfølgelig skal der også være ordnede forhold på området.  

Tilsyn med overenskomster
FAF hilser regeringens invitation til afdækning af udfordringer med arbejdsvilkår og rettigheder i branchen velkommen. Specielt ser vi frem til at få kortlagt kædeansvaret i værdikæden i forhold til underleverandører, freelancere og soloselvstændige: Det er på tide at få afklaret de soloselvstændiges position i mediebranchens arbejdsmarked, både når de arbejder med CVR-nummer og uden.

I den aktuelle situation med TV2's forstærkede modstand overfor kunstnernes bevarelse af deres rettigheder på film og tv-området, vil det være på sin plads, hvis rettighedsbevarelsen drøftes på lige fod med løn- og arbejdsvilkår i kravene til overenskomsterne. Det er der desværre ikke lagt op til i medieaftalen, men rettigheder hænger uløseligt sammen med kunstnernes indtægter - så det skal ikke udelades.

Noget andet, som også skal tages op, er uddannelse af flere i branchen, som ikke foregår via sidemandsoplæring. Aftaler som medieaftalen får sjældent den ønskede effekt, hvis der ikke føres tilsyn. Derfor vil det være naturligt, at Det Danske Filminstitut fører tilsyn med, at ansøgerne af de tildelte offentlige tilskud også overholder overenskomsterne.

Dette gælder uanset, om ansøgerne er medlem af Producentforeningen, andre arbejdsgiverorganisationer eller har statslige forpligtigelser som DR og TV2. Det er den eneste måde, hvorpå intentionen i Folketingets medieaftale kan overholdes, når der gives tilskud på film- og spilområdet. Der bliver nok at tage fat på i resten af 2022, så lovgivningen kan falde på plads inden nytår.

{{toplink}}

Forrige artikel Nye Medier: Forliget blev ikke til et opgør med supplementspuljen Nye Medier: Forliget blev ikke til et opgør med supplementspuljen Næste artikel Producentforeningen: Arbejdsmiljøet er en fælles opgave Producentforeningen: Arbejdsmiljøet er en fælles opgave