Journalistforbundet: Korte kontrakter og usikre ansættelser skaber en usund kultur

Hvis film- og tv-branchen fortsætter med at tillade horrible arbejdsvilkår, vil manglen på arbejdskraft kun fortsætte med at vokse, skriver DJ-formand Tine Johansen.

Produktionsmiljøet i film- og tv-branchen kan være et hårdt sted at arbejde. Her oplever alt for mange grænseoverskridende adfærd i kombination med korte kontrakter, usikkerhed og alt for ringe vilkår for dem, der for eksempel skal være forældre eller rammes af sygdom. 

Rapport efter rapport dokumenterer i disse år horrible arbejdsvilkår i den danske kulturbranche. Den del af branchen, som Dansk Journalistforbund (DJ) er med til at organisere (film- og tv-området), er bestemt ingen undtagelse, og DJ får alt for ofte henvendelser fra medlemmer, der må sygemelde sig eller helt stoppe i branchen som følge af et alt for hårdt arbejdsklima.

Stramme deadlines, løse ansættelser, lange arbejdsdage, dårlige forhold uden ferie, pension eller barsel og nogle gange mobning eller krænkelser er hverdag for mange ansatte. Det er selvfølgelig helt utilstedeligt og en udfordring, som kalder på handling fra allerøverste niveau.  

Politisk forpligtigende arbejdsvilkår
Paradokset er, at dansk tv-produktion oplever et sandt boom i disse år. Aldrig har der været så stor efterspørgsel efter dansk indhold fra både danske og internationale broadcastere. Men efterspørgslen arbejdskraft med viden og erfaring mærkes desværre ikke på arbejdsmiljøet.

En oplagt løsning på begge problemer er, at producenterne, hvis de vil modtage nogen form for offentlig støtte, bliver politisk forpligtiget til at garantere overenskomstmæssige vilkår for medarbejderne, uanset hvordan de er ansat.

Altså et kædeansvar, som vi kender det fra for eksempel byggebranchen. Flere politikere modsætter sig et sådant krav med argumentet om, at det vil blive en bureaukratisk ekstrabyrde for producenterne. Men det er helt misforstået.

Ordentlige ansættelsesvilkår med dertil hørende tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil gøre det lettere for arbejdsgiverne at aftale de præcise vilkår for de ansatte, da arbejdsgiver har en modpart at forhandle med. Og samtidig vil bedre arbejdsvilkår mindske stress- og sygemeldinger og være med til at holde på ansatte, der ellers søger væk på grund af de urimelige forhold.

Flere overenskomster
Den bedste måde at sikre velkvalificerede medarbejdere for tv-producenterne er at passe bedre på dem, der allerede arbejder i branchen. Det er både nemmere og billigere end at skulle uddanne nye og dermed tabe værdifuld viden og erfaring.  

Arbejdsmiljø er allerede nu ved at blive en af de afgørende faktorer, når de unge skal vælge karrierevej. I fremtiden vil der blive endnu hårdere kamp om den kvalificerede arbejdskraft. Og hvis tv-branchen fortsætter med at tillade horrible arbejdsvilkår, vil manglen på arbejdskraft bare vokse. Et godt arbejdsmiljø handler ikke kun om at påtage sig et ansvar som branche og opføre sig ordentligt. Det vil også blive et grundvilkår for at overleve på længere sigt.  

I DJ står vi selvfølgelig klar til at hjælpe. Vi har allerede lavet overenskomster med dele af produktionsmiljøet – det gør vi gerne for mange flere. 

Vi er optagede af, at der også i fremtiden kan laves masser af stærkt, dansk indhold. Men det bedste indhold leveres altså af trygge mennesker. 

{{toplink}}

Forrige artikel Teaterchef: Det frie felt er et B-hold i kulturbranchen Teaterchef: Det frie felt er et B-hold i kulturbranchen Næste artikel Dansk Erhverv: Kulturvirksomheder må forene resultatskabelse med medarbejdertrivsel Dansk Erhverv: Kulturvirksomheder må forene resultatskabelse med medarbejdertrivsel