Lyt til virksomhederne, også de små

DEBAT: Kommunalpolitikere skal kende de lokale virksomheder og nurse dem efter bedste evne – både de store og de små. Det skriver underdirektør i DI Hanne Schou i et indlæg om kommunale erhvervsvisioner.

Af Hanne Schou
Underdirektør, Dansk Industri

Høje Taastrup kommune har en vision: Inden 2017 vil kommunen være en af landets ti bedste erhvervskommuner i DI's årlige erhvervsklimaundersøgelse. Og det bliver ikke bare ved ordene. Alle de medarbejdere, der har kontakt med kommunens virksomheder, skal på en uges kursus, hvor de blandt andet vil lytte til virksomhederne og deres erfaringer med kontakt til kommunen.

Dialogen skal munde ud i en række principper for kommunens service til virksomhederne og omsættes til praksis gennem øvelser og cases. Målet er klart. En bedre, mere effektiv og service-minded sagsbehandling og betjening af Høje Taastrups virksomheder.

Som i Høje Taastrup handler visioner for en god kommunal erhvervspolitik først og fremmest om politisk vilje. Om at sætte konkrete mål for den service, kommunen yder over for virksomhederne. Og om at sikre, at det afspejles i kommunens service, attitude og kontakt til virksomhederne.

Lær af de bedste
De bedste erhvervskommuner har allerede gjort det. Politikerne i landets bedste erhvervskommuner, Ikast-Brande og Herning, taler om et særligt service-DNA, som er fælles for kommunens medarbejdere og findes i alt, hvad kommunen arbejder med. Det kommer virksomhederne til gode, når de henvender sig. For kommunerne lægger stor vægt på at finde løsninger på alle henvendelser og eventuelle problemer i sagsbehandlingen.

Kommunalpolitikere fra hele landet har været på besøg i Ikast-Brande og Herning for at lære om service og service-DNA. Og flere kommuner er på vej med nye visioner og konkrete målsætninger. Hedensted vil være en af landets bedste produktionskommuner. Norddjurs prioriterer erhverv i havn og på hav. Esbjerg vil være Danmarks Energimetropol. Og Vejen vil være Danmarks fødevarecentrum.

Efter visionerne følger mål og konkret handling.

Aalborg har formuleret specifikke service-mål på alle erhvervsområder og følger op på målene løbende.

Alt dette sker i tæt samarbejde med virksomhederne i råd, udvalg og på møder. Mange kommunalpolitikere tager på virksomhedsbesøg – i nogle kommuner er hele kommunalbestyrelsen sammen på virksomhedsbesøg. Det er det bedste afsæt for en god vision.

Kend virksomhederne
Til alle kommunalpolitikere lyder rådet derfor: Lær virksomhederne i jeres kommune at kende. Både de store og de små.

Mange kommuner kender og er gode til at lytte til de store virksomheder. Og det er da også de store virksomheder, der er mest tilfredse i DI's erhvervsklimaundersøgelse. 70 procent af de store virksomheder er tilfredse med det lokale erhvervsklima. Mens det hos de mindre og mellemstore virksomheder kun er halvdelen.

Næste skridt for kommunerne er derfor at lytte til og lære af de mindre virksomheder. Så de også bliver tilfredse med de forhold og den service, de tilbydes i deres kommune. På den måde bliver alle virksomheder gode ambassadører, som kan være med til at tiltrække andre virksomheder. Det betyder arbejdspladser og skatteindtægter til kommunen og dermed råd til bedre skoler, veje, ældrepleje osv.

I kampen om at tiltrække investeringer er kommuner og erhvervsliv i samme båd. Vi konkurrerer globalt om at tiltrække virksomheder og arbejdspladser til Danmark. Men visionære og service-mindede danske kommuner kan gøre en forskel. En forskel, der betyder, at investorer vælger at (ud)bygge i en dansk kommune frem for en udenlandsk.

Forrige artikel Kapitalfonde skal holdes væk fra velfærden Kapitalfonde skal holdes væk fra velfærden Næste artikel Kommunen er borgernes forsamlingshus Kommunen er borgernes forsamlingshus