Kraka: CO2-debatten om Lynetteholm mangler perspektiv

Meget kan man altså mene om Lynetteholmsprojektet ved middagsbordene, men CO2-udledningen er ikke et godt argument for dem, der vil sætte hælene i overfor Lynetteholmen, skriver Peter Mogensen. 

Når københavnerne går til middag hos hinanden, henter børn eller puster ud i omklædningsrummet efter træning, er der i disse tider ét emne, der kan fyre op for en heftig debat.

Nemlig Lynetteholmsprojektet, der blandt andet skal være med til at stormflodssikre og boligudvide hovedstaden.

Og debatten er berettiget, for københavnerne og danskerne vil gerne passe godt på deres hovedstad og på klimaet.

Lynetteholmsprojektet er et historisk stort anlægsprojekt, og derfor er det også bydende nødvendigt, at debatten baserer sig på reelle fakta frem for fornemmelser.

For det er svært at løse så store udfordringer, som stormflodssikring og manglende boliger, uden at udlede CO2-ækvivalenter (CO2e).

Skal vi have en reel faglig debat om Lynetteholmsprojektets CO2e-udledning, er det derfor helt afgørende, at projektet sammenholdes med, hvad der alternativt ville blive bygget af boliger for at imødekomme den stigende befolkningsudvikling.

Samt hvilken alternativ sikring mod kommende stormfloder, der ville blive anlagt. For det er udfordringer, som skal løses på den ene eller anden måde.

Udledning svarende til fem årlige rutefly til New York frem til 2070

Kraka Advisory har derfor på foranledning af Borgersamlingen for Lynetteholm sammenlignet Lynetteholms CO2e-udledning med et realistisk alternativ.

Analysen er finansieret af By & Havn, som er bygherre på Lynetteholmsprojektet.

Resultaterne viser, at Lynetteholm i forhold til det opstillede alternativ, som jeg kommer nærmere ind på, belaster klimaet yderligere med cirka 115.000 tons CO2e frem til 2070.

Det svarer til fem årlige rutefly til New York frem til 2070. Hvis hele projektet inklusive anlæg af ny metro og Østlig Ringvej droppes, vil der altså ikke være en nuludledning, tværtimod.

For de udfordringer, som Lynetteholms anlægselementer løser, skal jo håndteres uanset, for at fremtidssikre vores hovedstad.

{{toplink}}

Hovedscenarie er det mest sandsynlige

Som ved andre analyser af denne type bygger vores resultater på en række antagelser, som vi på baggrund af faglig sparring med en række eksperter vurderer som mest realistiske.

Vi har arbejdet med et worst og best case for forskellen mellem projekt og alternativ som udtryk for, hvor stor betydning antagelserne har for resultatet.

Der er dog stor forskel på, hvor realistiske de forskellige antagelser er.

Spændet er altså ikke et direkte udtryk for usikkerheden i beregningerne, men et udtryk for, hvordan forskellige beslutninger kan påvirke resultaterne.

I worst case tillægger vi for eksempel udledningerne fra etape 2 af Østlig Ringvej til Lynetteholm.

Det er selv om hovedformålet er aflastning af trafikken i hovedstadsområdet, og ikke at skabe en adgangsvej til Lynetteholm.

{{toplink}}

Vi regner også på et scenarie, hvor der ikke sker CO2e-reducerende teknologiske fremskridt, hvilket selvsagt er højst usandsynligt, når vi ser helt frem til 2070. Omvendt kan vi heller ikke regne med, at alt CO2e-udledning kan undgås.

Ved etablering af en helt ny bydel ville det være nyttigt, hvis man på forhånd kunne vende hver en sten og se karakteren af skjulte udfordringer – og håndtere dem rettidigt.

I vores arbejde har vi vendt de største sten og regnet på CO2e-udledninger på fem centrale områder i en sammenligning mellem Lynetteholm og et realistisk alternativ: Stormflodssikring, nyttiggørelse af overskudsjord, byudvikling, kollektiv transport og transportinfrastruktur.

Der er plus og minus ved alle scenarier

Lynettehalvøen skal bidrage til stormflodssikring af København, og projektet fungerer samtidig som nyttiggørelsesanlæg for overskudsjord fra byggeri i København og omegn.

Ved at kombinere løsningen på de to problemer vil Lynetteholm udlede cirka 56.000 tons CO2e mindre end alternativet.

Stormflodssikringen håndteres ved at bygge et dige, og overskudsjorden fra øvrigt københavnerbyggeri transporteres over større distancer for at blive afsat.

Selve byudviklingen udleder cirka 62.000 tons CO2e mindre i Lynetteholmsprojektet, fordi man bor på mindre plads og har færre biler end i alternativet, hvor der i stedet byudvikles både i København og på resten af Sjælland.

Byggeriet af boliger til 66.000 mennesker i Østhavnen kræver dog samtidig effektiv adgang til den kunstige halvø i form af større infrastrukturprojekter, der udleder mere CO2e.

Samlet set udleder infrastrukturprojekterne og etablering af boliger derfor cirka 171.000 tons CO2e mere i Lynetteholm end i alternativet.

CO2e-merudledningen er meget begrænset

Meget kan man altså mene om Lynetteholmsprojektet ved middagsbordene, og hvor københavnerne ellers mødes og krydser holdninger.

Men vores analyse viser helt tydeligt, at CO2e-udledningen ikke er et godt argument for dem, der vil sætte hælene i over for Lynetteholm.

I sidste ende er beslutningen om, hvorvidt Hovedstadens udfordringer skal løses med Lynetteholm eller med et alternativ politisk.

Et bredt flertal i Københavns borgerrepræsentation er allerede blevet enige om det grundlæggende, nemlig at gøre byen større og mere stormflodssikker for københavnerne.

Forrige artikel S-ordfører i København: Ideen om almene boliger på Christiania er genial S-ordfører i København: Ideen om almene boliger på Christiania er genial Næste artikel Jens-Kristian Lütken: Almene boliger på Christiania skal udlejes efter et venteliste-system Jens-Kristian Lütken: Almene boliger på Christiania skal udlejes efter et venteliste-system