Eksporten skal løfte øko-potentialet

DEBAT: Det er hverken ambitioner eller vilje, der mangler, når vi taler økologi. Vi skal ikke have flere regler og krav, men snarere et bedre og friere marked, skriver Peter Giørtz-Carlsen fra Arla.

Af Peter Giørtz-Carlsen
Koncerndirektør for det internationale marked, Arla 

For knap to uger siden slog Økodag besøgsrekord med over 193.000 danskere, der fejrede, at de økologiske køer kom på græs. Men den traditionelle økofest er sikkert også blevet brugt til at drøfte situationen blandt økologerne selv i en tid, hvor nogle vælger at omlægge fra økologi til konventionelt.

Det er ikke, fordi ambitionerne om et succesfuldt landbrugserhverv ikke er til stede – tværtimod. Regeringens Vækstteam Fødevarer har identificeret et vækstpotentiale på minimum 30 milliarder kroner og op til 20.000 nye jobs. Så ambitionerne er bestemt høje.

Økologisk mælkeproduktion og afsætning er en success i Danmark. Så stor en succes, at vi ikke kan afsætte al den mælk, som vores økologiske landmænd producerer til de danske forbrugere. Så skal økologien vækste, er der derfor kun én ting at gøre: Afsøge nye markeder, hvor potentialet for økologi er større. Hvis ambitionen om at fordoble det økologiske areal i Danmark skal indfries, kan det ikke ske med det danske marked som eneste udgangspunkt.

Økonomisk støtte er ikke vejen frem
I Danmark har en del af debatten om økologien været drevet af et ønske om flere støttekroner til de økologiske producenter.

Hos Arla mener vi ikke, at væksten skal komme fra en produktion på støtte. Der er for mange eksempler på, at dette ikke virker efter hensigten. Vi tror derimod på en konkurrencedygtig økologisk produktion drevet af markedsmæssig vækst.

Samtidig skal vi sikre, at mælkeproducenterne – konventionelle som økologiske producenter - har konkurrencedygtige rammebetingelser for at kunne producere deres mælk. Økologerne har ikke brug for flere begrænsninger og krav.

Danmark skal ikke etablere et økofort med flere regler og begrænsninger, men sikre konkurrencedygtig økologisk produktion og udnytter den førerposition Danmark har på økologien på eksportmarkederne.

Løsningen ligger i at gøre økologien tilgængelig for en bred skare af forbrugerne. Vi skal kort sagt demokratisere økologien – at udvikle økologien fra et nicheområde til en norm.

Konkurrenceevnen skal op
Det kræver, at de økologiske landmænd kan producere på konkurrencedygtige vilkår. Fokus skal derfor rettes mod at skabe de rigtige produkter og den nødvendige markedsadgang for økologiske produkter til en pris, der afspejler de reelle merudgifter ved at producere økologisk. Forbrugerne skal være villige til at betale ekstra for økologien, ellers har vi ikke et bæredygtigt og markedsdrevet økologisk marked.

Samtidig er der behov for, at det bliver nemmere for fødevarevirksomhederne at afsætte varerne uden for Danmarks grænser. Det kræver en bedre harmonisering af kravene til de økologiske produkter inden for EU og bedre muligheder for at afsætte produkterne i lande uden for det europæiske fællesskab. Det er et nødvendigt skub – kun derved kan vi indfri det økologiske vækst- og eksportpotentiale.

Vi er ikke bekymret for, at en harmonisering vil skade økologien. Danmark som fødevareland og dansk økologi står stærkt, også uden for Danmark. Og en af de styrker består i, at vi gennem mange år har stået sammen om økologien: myndigheder, politikere, interesseorganisationer, brancheorganisationer, virksomheder m.v. Det skal vi værne om.

Som verdens største producent af økologiske mejeriprodukter er økologien ikke blot en niche, men en integreret del af vores måde at drive forretning på hos Arla. Arla tror på økologien, og vi vil gerne gøre en indsats for at give de økologiske producenter noget at fejre – mere end blot til Økodag én gang om året.

Forrige artikel Bæredygtigt Landbrugs 10 misforståelser om økologi Bæredygtigt Landbrugs 10 misforståelser om økologi Næste artikel Eksport af mælkepulver skader verdens fattigste Eksport af mælkepulver skader verdens fattigste