Venstre i EU: Grøn brint er nødvendigt for at nå EU’s klimamål

Hvis brinten for alvor skal spille en rolle i kampen for at nå EU’s klima- og energimål, er vi altså nødt til at sikre os, at brinten bliver helt grøn. Det kan vi blandt andet opnå ved at gøre det mindre attraktivt at investere i ikke-bæredygtig brint, skriver Linea Søgaard-Lidell. 

Vi bruger energi til stort set alt i vores moderne liv. Produktionen af alt, vi køber, spiser og klæder os på med, kræver energi. Alt det, som varmer os, køler os og transporterer os, kræver energi. Energi omgiver os allerede, og behovet for energi vil kun blive større i fremtiden. Levestandarden i verden stiger og derfor vil mængden af energi, der bliver brugt pr. person, også stige.

Hvis vi bliver ved med at bruge fossile energikilder til at lave dén energi, så kommer vi ingen vegne med at nedbringe vores udledning af drivhusgasser. Fossil energi er nemlig noget rigtigt hø, hvis vi skal nå vores klimamål. Og det skal vi.  
 
Derfor er vi nødt til at lave grundlæggende om i vores produktion af energi. Vi er godt på vej - vind og sol giver os allerede i dag konkurrencedygtig og bæredygtig elektricitet, som kan bruges til mange ting. For eksempel vores el-biler, hvor vi kan oplade batterierne med strøm og køre langt mere bæredygtigt end på benzin.  

Har sine begrænsninger
Men den rene elektricitet har også sine begrænsninger. For store dele af den tunge transport som fly, lastbiler og skibsfart er strøm ikke tilstrækkelig, og det samme gælder for industrien, som kræver mere power, end strøm kan levere.

Men vi kan heller ikke lade den tunge transport og industrien forsætte som før, fordi elektrificering ikke til fulde møder deres behov. Der er altså død og pine brug for en anden løsning for de tunge sektorer, for til sammen står industrien og transportsektoren for mere end en tredjedel af de globale drivhusgasudledninger. 

Her kommer brint ind i billedet. Brint er en stærk energiform, der allerede benyttes i dag. Det smarte er, at når man bruger brinten som eksempelvis brændstof, udleder den ingen drivhusgasser. I modsætning til diesel, der indeholder kulstof, og når det brændes af i en motor, udleder det den skadelige CO2.

Så brint er faktisk en fantastisk løsning. Men kun hvis vi fremstiller den rigtigt. Lige nu er problemet, at når man fremstiller brinten, gør man det ofte ved hjælp af naturgas, et fossilt brændstof, som ja - udleder CO2. Og så er vi jo lige vidt.  

Fossile brændsler er en blindgyde
Hvis brinten for alvor skal spille en rolle i kampen for at nå EU’s klima- og energimål, er vi altså nødt til at sikre os, at brinten bliver helt grøn. Det kan vi blandt andet opnå ved at gøre det mindre attraktivt at investere i ikke-bæredygtig brint.

Derfor vil jeg opfordre EU til at sætte en fælles slutdato for, hvornår vi ikke længere skal bruge offentlige midler på at producere brint fra naturgas. Det burde være indlysende, at vi ikke skal fortsætte med at statsstøtte en energiform, som vi ved, vi skal udfase. 

Vi har brug for en ambitiøs strategi for, hvordan vi får udbygget markedet for grøn brint, så der kommer gang i efterspørgslen, og prisen på den grønne brint kan konkurrere. Det skal vi gøre i fællesskab i EU, så vi for alvor kan rykke ved hele det europæiske marked. 

Vi er nødt til at satse på 100 procent vedvarende energiformer. Fossile brændstoffer er en blindgyde, både økonomisk og for vores klima. Og en ulv i fåreklæder narrer ingen - brint lavet på naturgas fører os ned af den blindgyde. Brint kan komme til at spille en afgørende rolle, så det er fundamentalt, at det bliver grønt. HELT grønt.

  

Forrige artikel Europa-Parlamentets formand: EU er meget mere end institutionerne i Bruxelles Europa-Parlamentets formand: EU er meget mere end institutionerne i Bruxelles Næste artikel Enhedslisten i EU: Danmark har brug for et arbejdsmarkedsforbehold Enhedslisten i EU: Danmark har brug for et arbejdsmarkedsforbehold