EU skal satse mere på frihandelsaftaler

KLUMME: Frihandel er et godt økonomisk værktøj til at løse krisen, mener Kristoffer Klebak fra Dansk Erhverv og presser på, for at det danske EU-formandskab skal indgå en frihandelsaftale med blandt andre Japan.

Af Kristoffer Klebak
Chef for EU og international afdeling, Dansk Erhverv

Danmark er en åben økonomi, og vi kan takke vores internationalt orienterede virksomheder for en meget stor andel af væksten og jobskabelsen i Danmark. Eksporten udgør mere end halvdelen af BNP. Frihandel er derfor i Danmarks klare interesse.

Af samme årsag er det ikke overraskende, at danskerne er blandt de mest positive i EU over for international handel. Hele 85 procent af danskerne mener, at EU har haft stor gavn af den internationale samhandel. Kun svenskerne har en mere positiv indstilling til betydningen af international handel for EU.

Stort potentiale for at styrke samhandlen
Der er et stort potentiale i forhold til at skabe mere vækst og flere arbejdspladser gennem en styrket samhandel med udlandet.

EU har allerede leveret store resultater. Den nye frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea fra juli 2011 er den mest omfattende nogensinde. Den kan i bedste fald styrke EU's samlede eksport til Sydkorea med mere end 80 procent. Det viser en undersøgelse foretaget for EU-Kommissionen. Hvis Danmark opnår en eksportfremgang i denne størrelsesorden, kan Sydkorea blive den fjerdevigtigste destination for dansk eksport uden for Europa.

Protektionisme i EU kan blokere
Under det danske EU-formandskab er der vigtige milepæle på frihandelsområdet. Der forhandles intenst om at afslutte frihandelsforhandlinger med Indien, som er et af de fire vigtigste vækstmarkeder i verden.

Men protektionistiske interesser i dele af den europæiske industri truer forhandlingerne. Den europæiske tøj- og tekstilindustri er bekymret over for konkurrence fra de billigere indiske producenter og har derfor lagt pres på EU's forhandlere. Men også andre særinteresser i EU og fodslæben fra indisk side har gjort forhandlingerne til et kompliceret puslespil.

Som konsekvens er afslutningen af forhandlingerne blevet udskudt gang på gang. De ventes nu afsluttet til efteråret 2012, mere end halvandet år senere end først aftalt.

Sats på Japan
Samtidig arbejdes der på at lancere frihandelsforhandlinger med Japan, som er verdens 3. største økonomi, og hvis 130 millioner indbyggere har en købekraft, der ligger over gennemsnittet i EU.

Forhandlingerne med Japan kunne være skudt i gang for næsten et år siden, men også det trækker i langdrag på trods af de enorme gevinster, som aftalen kunne bringe begge parter.

Ifølge Dansk Erhvervs beregninger kan den samlede danske eksport af varer og serviceydelser til Japan stige med 13 mia. kr., hvis vi får lige så stor gavn af aftalen, som de andre EU-lande i bedste fald vurderes at få. Det svarer nogenlunde til det dobbelte af den samlede eksport til Indien.

Bilproducenter stejler
For Japan vil et øget bilsalg til europæerne være den største gevinst ved en frihandelsaftale. Af samme grund har interesseorganisationen for de europæiske bilproducenter, ACEA, stejlet over en frihandelsaftale med Japan. De er bekymrede over konkurrencen fra japanerne. Men konkurrence er sundt for bilindustrien, og europæiske producenter kan også regne med at eksportere flere biler til Japan, hvis vi får en frihandelsaftale i hus. Det viser en undersøgelse fra Copenhagen Economics.

Der skal selvfølgelig tages hensyn til bilindustriens interesser, men det skal ske som en del af forhandlingerne med japanerne. Ingen sektor skal have ret til at blokere for, at der skabes ny vækst og nye job i Europa igennem samhandel med udlandet.

Frihandelsaftalerne kan hjælpe Europa med at komme ud af den økonomiske krise. Derfor bør regeringen fastholde fokus på at skabe gennembrud i disse vigtige forhandlinger.

Forrige artikel EU er en trussel for verdens fisk EU er en trussel for verdens fisk Næste artikel Finansskatterne kommer Finansskatterne kommer