EU skal bekæmpe kapitalflugt fra udviklingslandene

DEBAT: Kommissionen har fremlagt et forslag til bekæmpelse af illegal kapitalflugt fra udviklingslande. Det er bare ikke godt nok, mener Sarah Kristine Johansen fra Concord.

Af Sarah Kristine Johansen,
Policy Officer, Concord

Hvert år forsvinder 1200 milliarder dollars fra udviklingslandene gennem illegal kapitalflugt. Det anslår tænketanken Global Financial Integrity. Europa-Kommissionen kom i oktober med et forslag, der skal bremse den illegale kapitalflugt. Forslaget er et skridt i den rigtige retning, men der er stadig lang vej igen. Forslaget dæmmer nemlig ikke op for virksomheders skatteunddragelse, der udgør to tredjedele af den illegale kapitalflugt, og derfor vil kapitalflugten fortsat dræne udviklingslandenes statskasser.

Fra 1. januar 2012 har Danmark formandskabet for EU. I regeringsgrundlaget har den danske regering bebudet, at de vil kæmpe for at bremse illegal kapitalflugt. Vi mangler bare at se en konkret plan.

Årsagen er ikke korruption
For hver krone vi giver i bistand til fattige lande, forsvinder der 12 kroner ud af landene. En paradoksal tanke der ikke stemmer overens med bistandsideologien. Tanken ledes mod korrupte regimer, men faktisk udgør korruption kun fem procent af kapitalflugten. Derimod skal blikket vendes mod de multinationale selskaber. Ud af de 1200 milliarder, der hvert år forsvinder ud af udviklingslandende, anslår Global Integrity, at to tredjedele skyldes multinationale selskabers kommercielle kapitalflugt gennem skatteunddragelse.

For at undgå at betale skat i udviklingslandene fører de multinationale selskaber deres overskud ud af landene til søsterselskaber i lande med skattely. Virksomhederne køber varer og ydelser af datterselskaber i skattely til kunstigt høje priser, og derved får de flyttet deres overskud ud af udviklingslandene.

Skatteunddragelsen kan lade sig gøre, fordi virksomheder i dag kun skal opgive, hvor stort deres overskud er for den samlede koncern og ikke for hvert land, de opererer i. Da hverken virksomheder eller regeringer i dag er forpligtede til at offentliggøre, hvor meget de henholdsvis betaler og modtager i skat, er det derfor umuligt at få indblik i, hvor pengene forsvinder hen. Konsekvensen er, at virksomhederne ikke betaler den korrekte skat i det udviklingsland, som de rent faktisk producerer deres overskud i. Det betyder, at selvom verdens rige lande overfører kapital via bistand til verdens fattigste lande, ryger der langt flere penge ud af landene igen - tilbage til de rige lande. 

Uambitiøst forslag fra Kommissionen
Europa-Kommissionen lancerede den 25. oktober sit forslag til ændring af transparens- og regnskabsdirektiverne, som skulle bremse den illegale kapitalflugt. Forslaget er et skridt i den rigtige retning, men der er lang vej igen. For som forslaget ligger nu, vil det ikke komme til at have en afgørende forskel på kapitalflugten fra udviklingslandene. Forslaget bremser kun kapitalflugten gennem korruption, men overser kapitalflugten gennem virksomhedernes skatteunddragelse, og dæmmer derfor kun op for en lille del af problemet.

Gennem flere årtier har udviklingslande modtaget store summer af bistand, og ofte mødes udviklingsverdenen med kritik om, at bistanden ikke virker: "for se bare, hvordan det stadig står til". Men udviklingsbistanden udgør kun en lille del af kapitalstrømmen mellem nord og syd, mens kapitalflugten derimod udgør langt større summer.

Som verdens største bistandsdonor virker EU's direktivforslag om at bremse kapitalflugten temmelig uambitiøst. Ved at ændre på sin egen regnskabslovgivning og arbejde for at ændre de internationale standarder på området, vil EU kunne skabe et retfærdigt grundlag for, at fattige lande kan finansiere deres udvikling selv.

Med artikel 208 fra Lissabon-traktaten var målet, at EU's udviklingspolitik ikke modarbejdes af andre EU-politikker. Princippet om kohærens skulle sikre effektive EU-politikker og sætte fokus på, at politik i praksis går på tværs af forskellige sektorer. Dette er ikke tilfældet med EU´s forslag til ændring af transparens- og regnskabsdirektiverne. Forslaget dæmmer ikke op for den illegale kapitalflugt og tager dermed ikke hensyn til udviklingslandenes interesser - hvilket må antages at være stik imod EU´s udviklingsintentioner som verdens største bistandsdonor.

Historisk mulighed for Danmark for at bremse illegal kapitalflugt
Danmark står om få måneder med ansvaret for et dansk EU-formandskab, hvilket giver Danmark en historisk mulighed for at være med til at bremse kapitalflugten ud af udviklingslandene og sikre kohærens i EU's politikker. Som formandsland skal Danmark forhandle direktiverne på plads, og Danmark kan derfor gå forrest i kampen mod virksomheders kapitalflugt og stramme op på Europa-Kommissionens forslag.

Den danske regering har i sit regeringsgrundlag bebudet, at Danmark vil føre an i kampen for at lukke skattehuller, adressere kapitalflugt og fremme en retfærdig beskatning af naturressourcerne i verdens fattigste lande. Og det vil regering få rig mulighed for fra 1. januar 2012, hvor Danmark har formandskabet for EU.

Der kan derfor kun opfordres til, at regeringen fremlægger en konkret plan for, hvordan Danmark har tænkt sig at føre an i bekæmpelsen af den illegale kapitalflugt under og efter det danske EU-formandskab. - Blandt andet ved at sikre, at EU-direktivet også kommer til at adressere den illegale kapitalflugt fra virksomheders skatteunddragelse. Med et ambitiøst direktiv vil EU kunne styrke sin globale rolle og signalere, at EU er en markant og vigtig aktør på den internationale scene.

Forrige artikel Et forsvar for solidaritet Et forsvar for solidaritet Næste artikel Teknokrater øger deres politiske magt i EU Teknokrater øger deres politiske magt i EU