ANSÆTTELSE: Intellektuel kapacitet, robust og rodfæstet, selvindsigt, bredt netværk, politisk tæft samt erfaring, erfaring og mere erfaring. Det er blot nogle af kriterierne for at blive departementschef. Se listen over alle de ønskede kompetencer her.
31. Så mange forskellige kriterier skal du sætte flueben ved, inden du ansøger om at blive departementschef.
Altinget har fået aktindsigt i Moderniseringsstyrelsens dokumenter for rekruttering af departementschefer. Herunder en departementschefprofil, der viser, hvilke kriterier en kommende departementschef med fordel kan besidde. Kompetencerne og erfaringerne, ansøgeren skal have, spænder bredt. Overordnet set er der seks kriterier, ansøgeren skal sætte kryds ved. Foruden stærke personlige kompetencer er det blandt andet erfaring fra en politisk ledet organisation, erfaring fra andre sektorer og erfaring med økonomi- og virksomhedsstyring.
Ud over de mange kriterier, der ses i skemaet nedenfor, lægges der yderligere vægt på den pågældende ansøgers dokumenterede resultater fra tidligere ansættelser. I profilen pointerer Moderniseringsstyrelsen desuden, at relevans og vægtning af de mange forskellige kriterier kan variere fra ministerområde til ministerområde, og at kriterierne ikke er stillet op i prioriteret rækkefølge.
Rekrutteringskriterier
Erfaring og kompetencer
1. Besiddelse af relevante personlige kompetencer
Stærke kommunikative evner
Intellektuel kapacitet
Gennemslagskraft
Robust og rodfæstet
Fleksibel
Relationel forståelse
Beslutnings- og resultatorienteret
Selvindsigt
Energi
2. Erfaring fra politisk ledet organisation
Erfaring med politisk betjening og og rådgivning, herunder om politiskstrategiske emner
Erfaring med ledelse og/eller betjening af politisk styret organisation
Erfaring/resultater vedrørende håndtering af større enkeltsager og uforudsete hændelser
Erfaring med håndtering af medier
Evne til at lade den daglige ledelsespraksis afspejle grundværdier om almeninteresse, åbenhed, retssikkerhed, ligebehandling, uvildighed, saglighed, inddragelse og det repræsentative demokrati
3. Dokumenterede resultater som leder, herunder erfaring med organisationsudvikling
Resultatskabelse på områder, der er generelle for den offentlige sektor, for eksempel effektivisering eller fusionsledelse
Analyse- og beslutningskraft samt erfaring med kompetent at eksekvere løsninger på komplekse problemstillinger og processer
Erfaring med ledelse af driftsorganisationer med forskellige konkrete udfordringer
Evne, erfaring eller kompetencer inden for strategisk ledelse
Forhandlings- og samarbejdsevner
Erfaring med forandringsledelse og eksekvering af organisationsforandringer
Rekruttere og udvikle en ledergruppe, så medarbejderes og lederes potentiale udnyttes, herunder identificering af ledertalenter
4. Erfaringer fra andre sektorer, områder og lignende
Jobmæssig baggrund, der har bibragt et bredt netværk med interessenter på pågældende ressort
Forudgående ansættelse på andet område i den offentlige sektor, privat virksomhed eller lignende.
Erfaring med at skabe brede netværk, herunder til andre dele af den offentlige sektor, organisationer og erhvervslivet
Erfaring fra internationale beslutningsfora, for eksempel hvis det er et EU-tungt område
5. Viden om ministeriets faglige områder og centrale interessenter
Viden om specifikke krav, der knytter sig til det pågældende ministerområde eller sektorindsigt
6. Erfaring med økonomi- og virksomhedsstyring
Forståelse af det styringsmæssige set-up på området
Praktisk erfaring og solidt kendskab til driftsmæssig styring fra offentlige eller private virksomheder
Erfaring med budgetarbejde og/eller bevillingsmæssig styring af offentlige organisationer
Erfaring med strategisk brug af digitale løsninger
Indblik i samspillet mellem centrale parter eller interessenter.
Alle ministerier bør forankre et klart ansvar for forsyningssikkerhed og skabe sig et overblik over de mest kritiske ressourcer. Opfordringen kommer fra Styrelsen for Forsyningssikkerhed, der netop har udsendt anbefalinger. "Lad os gøre overvejelserne nu og ikke først, når det er for sent," siger kontorchef for rådgivning, Christian Friis.
Leverandørerne af kritisk infrastruktur som el, vand, varme og telefoni skal fortsat selv beskytte sig mod cybertrusler. Men det nye beredskabsministerium skal have et stærkt mandat til at koordinere på tværs af sektorerne, fastslår beredskabsminister Torsten Schack Pedersen.
Den polske diplomat Piotr Serafin er et kendt ansigt i EU, der nu er udpeget til at blive kommissær for budget, bekæmpelse af svindel og offentlig administration.
Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl, fik ifølge flere kilder tilbudt posten som ambassadør i Japan, men takkede nej. Dermed er regeringens plan om en politisk udpeget ambassadør slået fejl.
Det begyndte med Nyrup og Lykketoft. Siden forsøgte han med Uffe Ellemann, Ritt Bjerregaard og Bertel Haarder. Men da det omsider lykkedes for Lars Løkke Rasmussen at få lov at udpege en politisk udnævnt ambassadør, så sagde kandidaten nej tak. Dermed er slaget om diplomatiet fortsat ikke afgjort.
Ursula von der Leyen har udpeget sit nye kommissærhold. Men hvem er de nye kvinder og mænd, der nu skal godkendes af Europa-Parlamentet? Altinget giver dig en kort introduktion – og en lynanalyse af både EU-formanden og hendes 26 nye kommissærer.
Politikerne risikerer at handle i blinde, fordi der er få fagspecialister til at rådgive ministerierne, konkluderer Videnskabernes Selskab. Det anbefaler et beredskab af forskere for at forebygge sager som minksagen.
Tænketanken Invi har udviklet en ny model, der kan give beslutningstagere indsigt i viden fra de praktikere, der arbejder med samfundets helt store problemer i hverdagen. Altinget var med, da modellen blev præsenteret på Christiansborg.
En kommende sundhedsreform og sparekrav til Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan betyde sammenlægninger af styrelser og en ommøblering af ministeriets koncern. Sundhedsstyrelsen er en af de styrelser, som kan få vokseværk af reformen.
Organiseret personfarlig kriminalitet skal bekæmpes hurtigt og effektivt, og her kan afgrænset og målrettet brug af ansigtskendelse være et effektivt redskab for politiet. Men teknologien rummer alvorlige risici for menneskerettighedskrænkelser og fordrer nøje regulering og stor, politisk ansvarlighed, skriver Louise Holck.
Ældreministeriet blev sit eget, da regeringen rokerede rundt. Men er det en styrke for ældreområdet at have fået sit eget ministerium eller følger nye udfordringer med? Altinget har spurgt tre personer med stor viden om ældre, forvaltning og politik.
Hvor der skrives, der spildes. Vi kan spare millioner ved at lære embedsværket at skrive grimme udkast, som ikke altid har grammatikken i orden, skriver retoriker Hans Lind.
Det skaber dobbeltarbejde at opretholde en national database over utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet, mener Styrelsen for Patientsikkerhed. Samme argument overbeviste sundhedsordfører, før forslaget blev offentliggjort. Men nu undrer han sig.
Med stor forundring har nogle af sundhedsvæsenets mest centrale aktører konstateret, at regeringen vil afvikle hele det nationale rapporteringssystem for fejl begået af sundhedspersonale. "Det vil gøre sundhedsvæsenet mere usikkert og utrygt," lyder kritikken.
I dag bliver der brugt mange kræfter på at balancere interesser i politik, som oftest ender med beslutninger uden hold i virkeligheden. For at lave politik, der rykker på de store samfundsudfordringer, er der behov for at styrke beslutningsgrundlaget med praktikernes indsigter, skriver Frederik Langkjær.