Fysioterapeuter kalder det "formalisme af værste skuffe": Styrelsen for Patientsikkerhed blokerer for valg af tillidsrepræsentant

Mens smitteopsporingen får kritik for både opgaveløsning og arbejdsmiljø, nægter Styrelsen for Patientsikkerhed de ansatte at vælge tillidsrepræsentant. Det bør bekymre alle, der ønsker en effektiv indsats. Lad os nu få styr på tingene, så vi kan løse opgaven sammen, skriver Tina Lambrecht.

På trods af store problemer med arbejdsmiljø- og tilrettelæggelse i smitteopsporingen, blokerer Styrelsen for Patientsikkerhed for, at vores medlemmer kan vælge tillidsrepræsentant.

Flere hundrede mennesker er blevet ansat til at smitteopspore – og over 30 fysioterapeuter arbejder lige nu i styrelsen – heraf størstedelen med smitteopsporing. Det er rigeligt til at give ret til at vælge en tillidsrepræsentant, men det afviser styrelsen med henvisning til, at de – af indlysende årsager - ikke har været der ni måneder endnu, som er den normale grænse for retten til at vælge en repræsentant.  

Formalisme af værste skuffe 
Styrelsen har blødt lidt op på kravet, så det nu hedder seks måneder, men det betyder fortsat, at der ikke kan vælges tillidsrepræsentanter. Konkret har vi et medlem med fire måneders ansættelse, der gerne vil påtage sig opgaven.

At sige nej til det i den nuværende situation er simpelthen formalisme af værste skuffe, hvor man hænger sig mere i paragrafferne end i at skabe fornuftige forhold for at løse opgaverne.  

Den tilgang er særligt ødelæggende i en situation, som den vi står i lige nu. Der har været en række eksempler fremme på både dårligt arbejdsmiljø og kritik af opgaveløsningen.

Konkret har der været store udfordringer med både oplæring af nye medarbejdere og med arbejdsmiljøet generelt - herunder mange vagter med kort varsel, sene arbejdstider, højt arbejdspres med videre. 

Jeg er helt med på, at vi står i en særlig situation, der kalder på, at vi alle sammen yder den nødvendige indsats. Men det nytter ikke noget at behandle ansatte så dårligt, at de mister modet på opgaven. Det koster både tid og kvalitet, når medarbejdere bliver behandlet så dårligt, at de kaster håndklædet i ringen. Tingene skal være i orden, så de ansatte får lov til at løse deres opgaver.  

Der har været meget stor udskiftning af personalet i både ministerie og styrelse. Det er dybt uhensigtsmæssigt i forhold til kvaliteten. Særligt med en opgave, hvor vi ikke har mange års erfaring og kender alle svarene, er det dyrt, når dem med erfaring forlader skuden.  

Rum til at lære 
Samtidig er tillidsrepræsentanterne vigtige, fordi medarbejderne ligger inde med konkret viden om, hvordan opgaverne kan løses bedre. Smitteopsporing i den skala, vi har gang i nu, er en ny opgave i det danske sundhedsvæsen. Det er afgørende, at vi sammen kan lære af det, der virker og det, der ikke gør. 

I den proces er tillidsrepræsentanterne centrale. Det, der gør danske arbejdspladser til nogle af verdens mest produktive, er netop, at vi tager hinanden alvorligt. Den danske model er ikke kun til festlige lejligheder. Den viser især sin styrke, når det stormer. 

Der er massivt behov for fastholdelse af de nye medarbejdere og for at lære, mens vi løser opgaven. Giv os nu lov til at hjælpe med at gøre det her ordentligt. 

Forrige artikel Konsulenter: Det offentlige skal droppe vanetænkning i indkøb Konsulenter: Det offentlige skal droppe vanetænkning i indkøb Næste artikel FH til Mona Juul: Bekymrende, at et folketingsmedlem ved så rystende lidt om den danske model FH til Mona Juul: Bekymrende, at et folketingsmedlem ved så rystende lidt om den danske model